SFD.pl - Sportowe Forum Dyskusyjne

Etapy i wymogi nauki Tai Chi

temat działu:

Style tradycyjne

słowa kluczowe: , ,

Ilość wyświetleń tematu: 45513

Nowy temat Wyślij odpowiedź
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 13 Napisanych postów 49 Wiek 2 lata Na forum 6 lat Przeczytanych tematów 3073
Na podstawie nauk mistrzów stylu Wu (Hao) – Zhai Huichuan i Zhao Xiaoqing z Guangfu.

Pierwszy etap nauki, to prawidłowe opanowanie formy ruchów i wymogów shenfa – dotyczących zachowania się poszczególnych części ciała.

Następnie zwrócić należy uwagę na doskonalenie zgodnie z następującymi wymogami: song – rozluźnienie, jing – spokój, ping – równość, man – powolność, yun – równomierność.

Song – rozluźnienie dotyczy zarówno umysłu jak i ciała. Podkreśla się, że trzeba rozluźnić się mentalnie, by ciało mogło poruszać się swobodnie, bez blokad, sztywności i niezgrabności. Poziom rozluźnienia pogłębia się stopniowo w ciągu długotrwałej praktyki.

Jing – spokój, jest bezpośrednio związany z song – relaksem. Pojęcia te są wzajemnie zależne.

Ping – równość, dotyczy z jednej strony pewnej stabilności mentalnej, z drugiej stabilności w ruchu, podczas ćwiczenia formy. To znaczy, że z wyjątkiem sytuacji, gdzie w formie celowo następuje podniesienie lub obniżenie ciała, bądź pochylenie, należy utrzymywać stały poziom pozycji, bez niekontrolowanych zmian, czy stopniowego podnoszenia lub obniżania pozycji w trakcie wykonywania formy.

Man – powolność jest niezbędna, by móc kontrolować subtelne aspekty ruchu, i pogłębiać koordynację całego ciała, osiągając specyficzne poczucie połączenia i ciągłości, stosując się do wymogu, by ruch był jak przy rozwijaniu włókna z jedwabnego kokonu, delikatnie, by tego włókna nie zerwać.

Yun – równomierność dotyczy tempa wykonywania ruchów formy, które z wyjątkiem niektórych ruchów nie powinno się zmieniać w sposób niekontrolowany, czy stopniowo wzrastać lub zmniejszać się w trakcie wykonywania formy. Oczywiście tempo może się zmieniać, gdy w formie jest to założone, np. w ruchach emisji siły – fa jin, czy w przypadku podskoków, przeskoków.

Ćwiczenie zgodnie z pięcioma pierwszymi wymogami sprawia, że ruchy stają się „miękkie” i piękne. To jest podstawa do dalszego cierpliwego doskonalenia zgodnie z kolejnymi pięcioma, bardziej zaawansowanymi wymogami: yi – świadomość, qi – odczucie energii, yuan – krągłość, he – połączenie, zheng – uporządkowana całość.

Yi – świadomość. Niektórzy mówią o tej sztuce Zhanquan (zhan – kleić, quan – pięść). Gdy osiągnie się odpowiedni poziom w Taijiquan, można „przykleić się” do przeciwnika tak, że nie jest on w stanie skutecznie wykonać ataku, czy wycofać się. Mówi się też o tej sztuce Yiquan (yi – świadomość, quan – pięść). Świadomość rozwijamy stopniowo, tak że kieruje ona stopniowo coraz skuteczniej ruchem, a ruch następuje za intencją. Osiąga się stan, który określa się jako połączenie Yi, Qi i siły. Proces ćwiczenia Taijiquan jest procesem ćwiczenia Yi i użycia Yi. Jeśli w Taijiquan ćwiczy się bez zastosowania pracy mentalnej, uważa się, że jest to „pusta forma”. Umysł wskazuje kierunek i formę ruchu. Na wyższych etapach treningu także oddech staje się świadomy i powiązany z całością ruchu.

Qi – energia. Gdy stosujemy się do wszystkich wymogów ćwiczenia, szczególnie posługując się świadomością Yi, stopniowo rozwijamy specyficzne poczucie, że ruch podąża za naszą intencją. Zaczynamy łączyć ruch z oddechem. Tradycyjnie mówi się wówczas, że Yi prowadzi Qi, a Qi porusza ciałem lub, że oddech prowadzi ruch.

Yuan – krągłość. Tak zwana krągłość dotyczy także płynności, swobody ruchów, i pewnego zaokrąglenia kończyn, tak by stworzyć odczucie pełności pozycji, trochę jakby ciało było wypełnionym balonem.

He – połączenie. W Taijiquan pracujemy nad harmonijnym połączeniem aspektów yin i yang. Powinniśmy czuć, że wszystkie części ciała są powiązane. Określa się to jako 3 zewnętrzne połączenia – ręce połączone z nogami, łokcie połączone z kolanami, barki połączone z biodrami. Wszystkie działania powinny wypływać ze świadomości. Mówi się o trzech wewnętrznych połączeniach – podświadomości ze świadomością, świadomości z odczuciem energii, odczucia energii z działającą siłą. Pełna jedność określana jest jako 6 połączeń lub 6 harmonii.

Zheng – uporządkowana całość. Siła, czy energia w Taijiquan generowana jest nie przez duże lokalne napięcie, a przez odpowiednio skoordynowane użycie wszystkich części ciała. Umiejętności Taijiquan wymagają użycia ciała w sposób uporządkowany, użycia siły w sposób uporządkowany.

Gdy ćwiczy się przez długi czas kierując się tymi wskazówkami osiąga się etap, który określić można jako wkroczenie w świat Taijiquan. Ten etap nigdy się nie kończy. Nauka i doskonalenie umiejętności nie mają ograniczeń.

Andrzej Kalisz
Ekspert SFD
Pochwały Postów 686 Wiek 32 Na forum 11 Płeć Mężczyzna Przeczytanych tematów 13120

PRZYSPIESZ SPALANIE TŁUSZCZU!

Nowa ulepszona formuła, zawierająca szereg specjalnie dobranych ekstraktów roślinnych, magnez oraz chrom oraz opatentowany związek CAPSIMAX®.

Sprawdź
Nowy temat Wyślij odpowiedź
Poprzedni temat

Tai Chi – porządkowanie i wyczuwanie siły

Następny temat

Cechy stylu Wu Tai Chi

WHEY premium