SFD.pl - Sportowe Forum Dyskusyjne

Jazda po chodniku

temat działu:

Inne dyscypliny

słowa kluczowe: ,

Ilość wyświetleń tematu: 11165

Nowy temat Wyślij odpowiedź
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 2 Napisanych postów 444 Wiek 45 lat Na forum 22 lat Przeczytanych tematów 26725
Czy ktoś wie dokładnie jak to jest z jeżdżeniem po chodnikach??? Czy jest to sprzeczne z jakimiś przepisami??? Dziś rano moją dziewczynę jadącą po chodniku zatrzymał policjant i kazał zjechać na ulicę gdyż stwierdził, że stwarza ona zagrożenie dla pieszych. Łaskawie jej oświadczył, że dzisiaj da jej tylko upomnienie ale następnym razem już będzie mandat. Według mnie lepiej jechać chodnikiem niż ulicą jeśli nie zna się dokładnie przepisów ruchu drogowego. Jak dla mnie to ten policjant jest zwyczajnym palantem i dalej jeździłbym chodnikami ale dziewczyna się przejmuje bo podobno często widzi tego gościa jak jedzie rano do pracy. Proszę o info jeśli ktoś coś wie w tym temacie. PZDR

....::::Oto ja i moi ludzie::::....

Ekspert SFD
Pochwały Postów 686 Wiek 32 Na forum 11 Płeć Mężczyzna Przeczytanych tematów 13120

PRZYSPIESZ SPALANIE TŁUSZCZU!

Nowa ulepszona formuła, zawierająca szereg specjalnie dobranych ekstraktów roślinnych, magnez oraz chrom oraz opatentowany związek CAPSIMAX®.

Sprawdź
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 0 Napisanych postów 24 Na forum 19 lat Przeczytanych tematów 1253
kidys slyszaBam ze mozna jezdzic po chodniku rowerem pod warunkiem ze jest on szerszy niz 1 m i nie stwarza sie zagrozenia dla przechodniów. natomiast koniecznie trzeba zejsc z roweru na przejsciu dla pieszych i przeprowadzic go.
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 7 Napisanych postów 8031 Na forum 22 lat Przeczytanych tematów 28851
no w tych metrach tez cos tam bylo i jeszcze jaka jest prdekosc dozwolona na ulicy jak powyzej 50 to chyba mozna jezdzic chodnikiem czy cos

Moderator:
-Sporty Extremalne-
-Rowery-

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 8 Napisanych postów 1495 Na forum 22 lat Przeczytanych tematów 17155
Przepisy regulujące poruszanie się rowerem - stan obecny i komentarz

Rowerzystów w Polsce obowiązują przepisy Prawa o Ruchu Drogowym oraz Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 2002 roku o obowiązkowym wyposażeniu pojazdów. Dzieci do lat 10 mogą poruszać się na rowerze po chodnikach (także pod opieką rodziców). Do 18 roku życia do poruszania się po drogach publicznych konieczna jest karta rowerowa, którą wydaje dyrektor szkoły. Osoby pełnoletnie nie potrzebują żadnych uprawnień do poruszania się na rowerze po drogach publicznych (co jest standardem w całym cywilizowanym świecie, przez lata Polska była jedynym krajem, wymagającym jakichkolwiek uprawnień od rowerzystów). Budowę dróg rowerowych reguluje zaś Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 1999 roku o warunkach technicznych, jakim muszą odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, a także wytyczne projektowania (które jednak w odróżnieniu od rozporządzeń nie są prawem obowiązującym).

Rowerzyści w Polsce nie podlegają obowiązkowym ubezpieczeniom komunikacyjnym czy OC. Jest wysoce prawdopodobne, że kwestię OC uregulują nowe przepisy Unii Europejskiej (tzw. dyrektywa ubezpieczeniowa), wzorowane na skutecznych, prostych i tanich rozwiązaniach stosowanych m. in. w Niemczech, Holandii i Skandynawii: odpowiedzialność finansowa jest oddzielona od winy, a odszkodowanie jest wypłacane z OC kierowcy, bez względu na to, kto spowodował wypadek: kierowca, czy rowerzysta.

Poniżej omawiamy kwestie obowiązkowego wyposażenia roweru oraz zasady ruchu, obowiązujące rowerzystów i zawarte w Prawie o Ruchu Drogowym. Część komentarzy i wyjaśnień do PORD znajduje się w przytaczanych poniżej fragmentach PORD (komentarze są zawsze oznaczone i oddzielone od tekstu), uwagi ogólne znajdują się w podsumowaniu tutaj. Cały tekst Prawa o Ruchu Drogowym jest tutaj. Kwestie prawne i techniczne dotyczące samych dróg rowerowych, czyli rozporządzenie MTiGM w 1999r w sprawie warunków technicznych, jakim muszą odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie omawiamy w dziale infrastruktura niniejszego serwisu. Samo rozporzadzenie jest dostępne tutaj.

UWAGA: niniejsze komentarze i uwagi nie zastępują przytaczanych przepisów i nie są wykładnią "urzędową".

Odpowiedzi na pytanie, jak ma być wyposażony rower udziela Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 31.12.2002 w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz ich niezbędnego wyposażenia, Dz. Ustaw 2003 nr 32 poz. 262 (plik .pdf 3,5 MB dostępny na serwerze Sejmu RP tutaj):


Par. 53. 1. Rower powinien być wyposażony:

z przodu - w jedno światło barwy białej lub żółtej selektywnej;
z tyłu - w jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz jedno światło pozycyjne barwy czerwonej, które może być migające
w conajmniej jeden sprawnie działający hamulec;
w dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku
Par. 56. 1. Światła pojazdu o których mowa w par. 53-55, powinny odpowiadać następującym warunkom:

światła pozycyjne oraz światła odblaskowe oświetlone światłem drogowym innego pojazdu powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150 m;
powinny być umieszczone nie wyżej niż 900 mm i nie niżej, niż 350 mm od powierzchni jezdni;
[...]

światła czerwone nie mogą być widoczne z przodu, a światła białe (żółte selektywne) - z tyłu.
2. Dopuszcza się umieszczanie świateł odblaskowych barwy żółtej samochodowej:

na bocznych płaszczyznach kół pojazdu, o którym mowa w par. 53-55, z tym zastrzeżeniem, że z każdego boku pojazdu powinny być widoczne dwa światła: jedno umieszczone na kole przedniej osi, a a drugie - na kole tylnej osi.
na pedałach roweru i motoroweru
[...]
Jeżeli do pojazdu zaprzęgowego lub roweru przyczepiony jest inny pojazd, maszyna lub urządzenie, powinien on być wyposażony co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy czerwonej oraz w jedno swiatło odblaskowe barwy czerwonej widoczne z tyłu, a ponadto w jedno światło odblaskowe barwy białej widoczne z przodu, jeśli szerokość pojazdu ciągniętego (maszyny, urządzenia) przekracza szerokość pojazdu ciągniącego [...].

KOMENTARZ: Zapisy powyższe oznaczają, że można stosować w rowerach popularne migające oświetlenie diodowe LED z tyłu. Migające czerwone diody LED są bardzo dobrze widoczne i bardzo energooszczędne. Niestety, niezgodne z prawem jest stosowanie migających białych diod LED z przodu - a takie ultrajasne diody pojawiły się ostatnio na rynku. Ustawodawca powinen dopuścić do użytkowania także przednie oświetlenie migające, ponieważ białe diody są bardzo dobrze widoczne ze względu na barwę światła a miganie dodatkowo wyróżnia je na tle reflektorów samochodowych (nawet przepisowo oświetlony rowerzysta jest na tle świateł mijania praktycznie niewidoczny!). Ponadto tryb migający jest bardzo energooszczędny, co zmniejsza ryzyko, że rowerzysta będzie nieoświetlony z powodu wyczerpania baterii. Wydaje się wskazane, aby ustawodawca wprowadził też obowiązek mocowania białego światła odblaskowego z przodu roweru. Przepisy niemieckie nakazują stosowanie w rowerze świateł odblaskowych widocznych z boku (wplecionych w szprychy kół lub naniesionych na opony z boków). Zamiennie, możliwe powinno być stosowanie opon z odblaskowymi (białymi) bokami. Niemcy wymagają również aby rower miał co najmniej dwa hamulce. Sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku jest pojęciem o tyle niejasnym, że warszawska policja uznała za wykroczenie używanie jako sygnał przeraźliwy... zabawki w postaci gumowego piszczącego pingwina. Sprawa, która trafiła do sądu była szeroko opisywana w warszawskich mediach. Generalnie, powyższe zapisy (z ewentualnymi proponowanymi zmianami) powinny znaleźć się w ustawie Prawo o Ruchu Drogowym. Jest to ważne choćby dlatego, że rozporządzenie jest mało znane i na przykład wielu policjantów, także z drogówki (!) upiera się, że migające lampki diodowe z tyłu są nielegalne.


Prawo o Ruchu Drogowym jest jedną z najczęściej zmienianych ustaw w Polsce. Z PORD wynika jednoznacznie kilka faktów:

rowerzysta ma obowiązek korzystać z drogi dla rowerów lub pieszych i rowerów

na przejeździe rowerowym przez ulice poprzeczne nie ma pierwszeństwa (nawet, jeśli droga rowerowa jest częścią drogi z pierwszeństwem!)

rowerzysta nie może poruszać się po przejściu dla pieszych w poprzek jezdni

nie może korzystać z chodnika dla pieszych poza pewnymi wyjątkami

rowerzysta pełnoletni nie musi mieć prawa jazdy

w okresie od 1 października do końca lutego rowerzyści nie muszą używać świateł w ciągu dnia
Najważniejesze zapisy Prawa o Ruchu Drogowym, odnoszące się bezpośrednio lub pośrednio do rowerzystów to:

Art. 1.

Ustawa reguluje zasady ruchu na drogach publicznych oraz w strefach zamieszkania, warunki dopuszczenia pojazdów do tego ruchu, wymagania w stosunku do osób kierujących pojazdami i innych uczestników ruchu oraz zasady kontroli ruchu drogowego.
Przepisy ustawy stosuje się również do ruchu odbywającego się poza drogami publicznymi, jeżeli jest to konieczne dla uniknięcia zagrożenia bezpieczeństwa uczestników tego ruchu.
Art. 2. Definicje: najważniejsze wyimki z tego artykułu tutaj

Art. 16.

Kierującego pojazdem obowiązuje ruch prawostronny. [...]
Kierujący pojazdem zaprzęgowym, rowerem, motorowerem, wózkiem ręcznym oraz osoba prowadząca pojazd napędzany silnikiem są obowiązani poruszać się po poboczu, chyba że nie nadaje się ono do jazdy lub ruch pojazdu utrudniałby ruch pieszych.
Art. 17.


Włączanie się do ruchu następuje przy rozpoczynaniu jazdy po postoju lub zatrzymaniu się niewynikającym z warunków lub przepisów ruchu drogowego oraz przy wjeżdżaniu:
na drogę z nieruchomości, z obiektu przydrożnego lub dojazdu do takiego obiektu, z drogi niebędącej drogą publiczną oraz ze strefy zamieszkania;
na drogę z pola lub na drogę twardą z drogi gruntowej;
na jezdnię z pobocza, z chodnika lub z pasa ruchu dla pojazdów powolnych;
a) na jezdnię lub pobocze z drogi dla rowerów, z wyjątkiem wjazdu na przejazd dla rowerzystów;
[...]

Art. 22.

Kierujący pojazdem może zmienić kierunek jazdy lub zajmowany pas ruchu tylko z zachowaniem szczególnej ostrożności.
Kierujący pojazdem jest obowiązany zbliżyć się:
do prawej krawędzi jezdni - jeżeli zamierza skręcić w prawo;
do środka jezdni lub na jezdni o ruchu jednokierunkowym do lewej jej krawędzi - jeżeli zamierza skręcić w lewo.
[...]

Kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać, oraz pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas z prawej strony.
Kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru.

Art. 24.

6. Kierującemu pojazdem wyprzedzanym zabrania się w czasie wyprzedzania i bezpośrednio po nim zwiększania prędkości. Kierujący pojazdem wolnobieżnym, ciągnikiem rolniczym lub pojazdem bez silnika jest obowiązany zjechać jak najbardziej na prawo i - w razie potrzeby - zatrzymać się w celu ułatwienia wyprzedzania.


Art. 25.

1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do skrzyżowania, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pojazdowi nadjeżdżającemu z prawej strony, a jeżeli skręca w lewo - także jadącemu z kierunku przeciwnego na wprost lub skręcającemu w prawo. [KOMENTARZ: ten przepis reguluje pierwszeństwo także w sytuacji kontrapasa rowerowego w jezdni ulicy jednokierunkowej. Pojazd skręcający w lewo na zasadach ogólnych ustępuje pierwszeństwa rowerzyście poruszającemu się na kontrapasie w kierunku przeciwnym na wprost]

[...]

Art. 26.


3. Kierującemu pojazdem zabrania się: [...]

jazdy wzdłuż po chodniku lub przejściu dla pieszych.
Art. 27.

Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu dla rowerzystów, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerowi znajdującemu się na przejeździe. [KOMENTARZ: ten kuriozalny zapis dobrze ilustruje filozofię PORD. "Ustąpienie pierwszeństwa rowerowi znajdującemu się na przejeździe" to nic innego, jak tylko łaskawe nie rozjechanie znajdującego się na środku jezdni rowerzysty na miazgę. Trudno oczekiwać, aby rowerzysta znajdujący się na przejeździe znikał (teleportował sie?) sprzed maski skręcającego samochodu. Idąc tym tokiem rozumowania, ustawodawca powinien zadekretować, że pierwszeństwo na skrzyżowaniu ma ten pojazd, który pierwszy wjedzie na to skrzyżowanie. Najwyraźniej się jednak przestraszył konsekwencji i testuje pomysł na rowerzystach].

(skreślony) [KOMENTARZ: ten przepis był kluczowy dla bezpieczeństwa ruchu na skrzyżowaniach. Dawał jednoznaczne pierwszeństwo rowerzystom poruszającym się po drodze rowerowej poza jezdnią drogi przy jeździe na wprost przez skrzyżowania (czyli tak, jak np. w Niemczech, Holandii, Danii itp.). Treść przepisu brzmiała: Kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa rowerowi jadącemu po drodze (ścieżce) dla rowerów, przebiegającej przez jezdnię drogi, na którą wjeżdża].
Kierujący pojazdem, przejeżdżając przez drogę dla rowerów 2) poza jezdnią, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa rowerowi. [KOMENTARZ: w tym przepisie nie ma mowy o przejeździe dla rowerów, czyli o normalnej sytuacji na skrzyżowaniu ulic ze ścieżkami rowerowymi! Chodzi o sytuację, kiedy drogę rowerową przecina wyjazd z nieruchomości, strefy zamieszkania itp.].
Kierującemu pojazdem zabrania się wyprzedzania pojazdu na przejeździe dla rowerzystów i bezpośrednio przed nim, z wyjątkiem przejazdu, na którym ruch jest kierowany.
Art. 30.


1. Kierujący pojazdem jest obowiązany zachować szczególną ostrożność w czasie jazdy w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza, spowodowanej mgłą, opadami atmosferycznymi lub innymi przyczynami, a ponadto: [...]

2. kierujący innym pojazdem niż pojazd, o którym mowa w pkt 1 [KOMENTARZ: czyli pojazd inny niż silnikowy], jest obowiązany:

włączyć światła, w które pojazd jest wyposażony,
korzystać z pobocza drogi, a jeżeli nie jest to możliwe, jechać jak najbliżej krawędzi jezdni i nie wyprzedzać innego pojazdu.
Art. 32.


1. Liczba pojazdów jadących w zorganizowanej kolumnie nie może przekraczać: [...]



2. rowerów jednośladowych - 15;


Art. 33.


Kierujący rowerem jednośladowym jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub z drogi dla rowerów i pieszych. Kierujący rowerem, korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.
a. W razie braku drogi dla rowerów lub drogi dla rowerów i pieszych kierujący rowerem jednośladowym jest obowiązany korzystać z pobocza, z zastrzeżeniem art. 16 ust. 5, a jeżeli nie jest to możliwe - z jezdni.
Dziecko w wieku do 7 lat może być przewożone na rowerze, pod warunkiem że jest ono umieszczone na dodatkowym siodełku zapewniającym bezpieczną jazdę.
Kierującemu rowerem lub motorowerem zabrania się:
jazdy po jezdni obok innego uczestnika ruchu [KOMENTARZ: poza jezdnią, np. na drodze rowerowej poza jezdnią - można]

jazdy bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach lub podnóżkach;
czepiania się pojazdów.
Na przejeździe dla rowerzystów, kierującemu rowerem zabrania się:
wjeżdżania bezpośrednio przed jadący pojazd;
zwalniania lub zatrzymywania się bez uzasadnionej przyczyny.
Korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez kierującego rowerem jednośladowym jest dozwolone wyjątkowo, gdy:
opiekuje się on osobą w wieku do lat 10 kierującą rowerem lub
szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów dozwolony jest z prędkością większą niż 60 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brak jest wydzielonej drogi dla rowerów.
Kierujący rowerem, korzystając z chodnika lub drogi dla pieszych, jest obowiązany jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.
Kierujący rowerem może jechać lewą stroną jezdni na zasadach określonych dla ruchu pieszych w przepisach art. 11 ust. 1-3, jeżeli opiekuje się on osobą kierującą rowerem w wieku do lat 10.

Art. 45.


1. Zabrania się:
kierowania pojazdem, prowadzenia kolumny pieszych, jazdy wierzchem lub pędzenia zwierząt osobie w stanie nietrzeźwości, w stanie po użyciu alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu [KOMENTARZ: ten przepis traktuje na równi kierowcę 30-tonowego samochodu ciężarowego, autobusu z 50 pasażerami, samochodu jadącego 120 km/godzinę, jak woźnicę furmanki i rowerzystę poruszającego się pustym poboczem. Dla porównania: w Danii w ogóle nie ma jakiegokolwiek wymogu trzeźwości wobec rowerzystów, a w Niemczech dopuszczalny limit alkoholu u rowerzysty wynosi 1,6 promile]
[...]
wykorzystywania drogi lub poszczególnych jej części w sposób niezgodny z przeznaczeniem, chyba że przepisy szczegółowe stanowią inaczej [KOMENTARZ: ten przepis może być używany na przykład w sprawach przeciwko uczestnikom tzw. Mas Krytycznych]
2. Kierującemu pojazdem zabrania się:

korzystania podczas jazdy z telefonu wymagającego trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku;
przewożenia osoby, o której mowa w ust. 1 pkt 1, na rowerze lub motorowerze albo motocyklu, chyba że jest przewożona w bocznym wózku; [KOMENTARZ: nie ma na rynku "bocznych wózków" do przewożenia osób. Istnieją przyczepki rowerowe do przewozu dzieci. Ten przepis powinien zostać przeredagowany].

Art. 49.


1. Zabrania się zatrzymania pojazdu:
[...]


na przejściu dla pieszych, na przejeździe dla rowerzystów oraz w odległości mniejszej niż 10 m przed tym przejściem lub przejazdem; na drodze dwukierunkowej o dwóch pasach ruchu zakaz ten obowiązuje także za tym przejściem lub przejazdem;
Art. 51.


Kierujący pojazdem jest obowiązany używać świateł mijania podczas jazdy w warunkach normalnej przejrzystości powietrza:
w czasie od zmierzchu do świtu;
w okresie od 1 października do ostatniego dnia lutego - przez całą dobę;
w tunelu.
[...]
Przepisów ust. 1-4 nie stosuje się do kierujących pojazdami, które nie są wyposażone w światła mijania, drogowe lub światła do jazdy dziennej. W przypadkach określonych w ust. 1 pkt 1 i 3 zamiast tych świateł należy używać świateł stanowiących obowiązkowe wyposażenie pojazdów. [KOMENTARZ: to oznacza, że rowerzyści NIE MUSZĄ używać w okresie zimowym świateł w ciągu dnia. Rowery nie mają świateł mijania itp. tylko - zgodnie z rozporządzeniem - światła stanowiące ich obowiązkowe wyposażenie]

Art. 87.

Kierującym może być osoba, która osiągnęła wymagany wiek i jest sprawna pod względem fizycznym i psychicznym oraz spełnia jeden z warunków określonych w pkt 1-3:
posiada wymagane umiejętności do kierowania w sposób niezagrażający bezpieczeństwu ruchu drogowego i nienarażający kogokolwiek na szkodę oraz wymagany dokument stwierdzający uprawnienie do kierowania pojazdem;
odbywa, w ramach szkolenia, naukę jazdy odpowiednio przystosowanym pojazdem pod nadzorem instruktora;
zdaje egzamin państwowy odpowiednio przystosowanym pojazdem pod nadzorem egzaminatora.
Osoba niepełnosprawna pod względem fizycznym może być kierującym, jeżeli w wyniku badania lekarskiego nie stwierdzono przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdem.
Nie wymaga się uprawnienia do: kierowania rowerem, motorowerem lub pojazdem zaprzęgowym od osoby, która ukończyła 18 lat;

Art. 96.

Dokumentem stwierdzającym uprawnienie do kierowania przez osobę, która nie ukończyła 18 lat:
rowerem - jest karta rowerowa, motorowerowa lub prawo jazdy;
motorowerem - jest karta motorowerowa lub prawo jazdy;
pojazdem zaprzęgowym - jest prawo jazdy, karta motorowerowa lub rowerowa, jeżeli osoba uprawniona ukończyła 15 lat.
Kartę rowerową lub motorowerową może uzyskać osoba, która wykazała się niezbędnymi kwalifikacjami i osiągnęła wymagany wiek: 10 lat w przypadku karty rowerowej i 13 lat w przypadku karty motorowerowej.
Kierować rowerem wieloosobowym oraz przewozić na rowerze inną osobę może osoba, która ukończyła 17 lat, a kierować po jezdni wózkiem inwalidzkim poruszanym siłą mięśni kierującego - osoba, która ukończyła 13 lat.
Art. 97.


Dokument stwierdzający uprawnienie do kierowania pojazdem wydaje, za opłatą, starosta właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby ubiegającej się, a w uzasadnionych przypadkach - właściwy ze względu na miejsce czasowego pobytu, z zastrzeżeniem ust. 2.
Kartę rowerową wydaje nieodpłatnie dyrektor szkoły podstawowej, gimnazjum, szkoły ponadgimnazjalnej oraz szkoły ponadpodstawowej.


PODSUMOWANIE: Polskie Prawo o Ruchu Drogowym jest bardzo złym dokumentem, zarówno pod względem merytorycznym jak i redakcyjnym. Przepisy fundamentalne są przemieszane z zupełnie nieistotnymi: na przykład dość podstawowa informacja o tym, że w Polsce obowiązuje ruch prawostronny pojawia się dopiero w art. 16. Trzeba pamiętać, że wykształcenie Polaków jest słabe, zaś analfabetyzm funkcjonalny osiąga przerażające rozmiary. Co gorsza, PORD zawiera błędy merytoryczne, które są przyczyną niebezpiecznych zachowań kierowców lub wzmacniają takie zachowania. Przykładem może być nakładanie na słabszych uczestników ruchu bezwarunkowego obowiązku zjechania na pobocze czy nawet zatrzymania się podczas bycia wyprzedzanym (art. 24.6), czy brak obowiązku bezwzględnego ustąpienia pierwszeństwa przez kierowców zamierzających skręcić. Poszczególne zapisy są całkowicie sprzeczne z analogicznymi przepisami drogowymi państw takich jak Niemcy, Holandia czy Dania. Definicje i pojęcia są niewystarczające.


Zmiany w PORD powinny iść w stronę:


uproszczenia, przeredagowania i podkreślenia fundamentalnych zasad ruchu i pierwszeństwa, szczególnie w sytuacjach kolizyjnych, przy zmianie kierunku jazdy, na skrzyżowaniach, wyjazdach itp.

jednoznacznego określenia pierwszeństwa przy zmianie kierunku jazdy: pojazd zamierzający skręcić musi bezwzględnie ustępować pierwszeństwa wszystkim innym pojazdom, poruszającym się w tym samym kierunku po jego prawej i lewej stronie, w tym autobusom, tramwajom i rowerzystom na wydzielonych pasach w jezdni i poza nią lub na jezdni bez takich pasów, poruszającym się na zasadach ogólnych. Brak tej zasady jest przyczyną obecnych złych nawyków, skutkujących między innymi licznymi potrąceniami (także śmiertelnymi) przez skręcające samochody przechodzących na zielonym świetle pieszych i rowerzystów, korzystających z przejazdów rowerowych na zielonym świetle. Ta zasada musi być uwypuklona wysokością kar za jej łamanie.

lepszej ochrony słabszych uczestników ruchu
uwypuklenia w przepisach nowoczesnej organizacji ruchu w terenie zabudowanym, takiej jak strefy tempo 30 i strefa zamieszkania (np. znak B-43 i D-40 muszą automatycznie oznaczać, że na jezdni mogą znajdować się progi spowalniające) oraz kontrapasy rowerowe (doprecyzowany znak F-18 i F-19) i inne.
ograniczenia prędkości w terenie zabudowanym do 50 km/godz. o ile znaki nie stanowią inaczej

doprecyzowania definicji pasa ruchu (pas rowerowy: jednokierunkowa droga rowerowa w jezdni oznaczona oznakowaniem poziomym P-23 i liniami), drogi pieszo-rowerowej (znak łaczony C-13/C16 z kreską poziomą), drogi rowerowej z chodnikiem (znak łączony C-13/C16 z kreską pionową)
odejścia od obowiązku korzystania przez rowerzystę z drogi dla rowerów (ten cel można w konkretnych sytuacjach osiągnąć oznakowaniem)

doprecyzowania zasad ruchu w strefach zamieszkania: samochody i pojazdy zaprzęgowe ustępują pierwszeństwa rowerzystom i pieszym, rowerzyści - pieszym, rowery jednośladowe mogą poruszać się w obu kierunkach nawet, jeśli znaki stanowią o ruchu jednokierunkowym
doprecyzowania wyposażenia rowerów i dopuszczenia migającego oświetlenia przedniego przy jednoczesnym obowiązku użytkowania białego światła odblaskowego z przodu i wpisania tych wymogów do PORD (a nie rozporządzenia)

depenalizacji kierowania pojazdami bez silnika po spożyciu alkoholu lub przynajmniej zróżnicowania jego dopuszczalnego poziomu w porównaniu z prowadzącymi pojazdy silnikowe lub zaprzęgi, zwłaszcza przewożącymi pasażerów.
Opracowanie: Marcin Hyła

źródło : http://www.rowery.org.pl/prawo.html 

Są historie cichej dobroci i przyjaźni. Tworzą je mali zwyczajni ludzie.
Cisza jest urodzajnym ogrodem, płodną ziemią, na której rodzi się przeogromne słowo.

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 2 Napisanych postów 444 Wiek 45 lat Na forum 22 lat Przeczytanych tematów 26725
Dzięki wszystkim. Trochę to nasze prawo słabe ale co poradzić...

Zmieniony przez - te4nik w dniu 2004-09-02 23:22:35

....::::Oto ja i moi ludzie::::....

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 11148 Napisanych postów 51560 Wiek 30 lat Na forum 24 lat Przeczytanych tematów 57816
w okresie od 1 października do końca lutego rowerzyści nie muszą używać świateł w ciągu dnia < czyli calu rok mozna bez switel wlaczonych jezdzić ?
mozna by zrozumiec jakby w alo trzebabylo.

macie dzwonki? dring drgiing..ja nie mam.
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 7 Napisanych postów 8031 Na forum 22 lat Przeczytanych tematów 28851
ja nie mam nic po prostu co by mnie upowaznialo do jazdy po chodniku czy ulicy

Moderator:
-Sporty Extremalne-
-Rowery-

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 11148 Napisanych postów 51560 Wiek 30 lat Na forum 24 lat Przeczytanych tematów 57816
ja mam w tej chwili "golasa" bo:
licznik mi sie zwalił, lampki dobrej nie mam, dzwonka nie założe i nie kupie z resztą, z tyłu mam tylko odblask bo innego nie potrzebuję.
A ktoś wie może jaka lampkę sobie kupić? jakiś konkretny model cateye'a czy authora..czy obojetnie co do 40 zeta z tych firm.Potrzebuję tak na przymiarkę jak bym chciał kupić.
Nowy temat Wyślij odpowiedź
Poprzedni temat

Jaki sport najlepszy na barki

Następny temat

poprawic szybkosc biegu na 60 m

WHEY premium