Szacuny
30
Napisanych postów
1465
Na forum
21 lat
Przeczytanych tematów
5238
Wzory na tarcie pochodzą ze stron fizycznych, więc pretensje nie do mnie
Siłe docisku tarczówki tez można regulowac, przynajmniej mojej. Kiedyś prawie wylatywałem przez kierownice, obecnie mam tak ustawione by mnie spowalniało a hamując na maxa uzywam dwóch od razu.
Wyciąg z regulaminu :
Ptk.4 - "wortal" ma zawsze racje
Nie klikaj http://wortal.prv.pl
Szacuny
5
Napisanych postów
836
Na forum
19 lat
Przeczytanych tematów
7776
Uzurpator dzięki, bardzo fajnie opisałeś zasade działanie obu hamulców. Jeszcze jedno gdzieś wyczytałem że skuteczność hamowania hamulca przedniego wynosi 70% a tylnego 30%
Szacuny
4
Napisanych postów
314
Na forum
18 lat
Przeczytanych tematów
5338
Przełożenie to stosunek siły nacisku klocka na powierzchnię hamującą do siły nacisku na klamkę. W np v-ce zależy od ilości linki ciągniętej przez klamkę. ABy zwiększyć przełożnie trzeba albo uzyc klamek z canti, albo np wydłużyć ramiona hamulca - tylko w obu przypadkach - jeżeli przy normalnych klamkach klocek przesuwa się np 2mm na 1cm naciągu, to teraz będzie 1mm na 1cm naciągu - co wymusi bardzo bliskie prowadzenie kolcka wobec obręczy. Całkiem przypadkiem - tworzy to 'cyfrowe' v-ki.
BTW - nie masz 'ustawionego' 30% przód 70% tył, bo to fizycznie niemożliwe :P Po prostu z dynamiki pojazdu kołowego wynika, że z przedniego koła wyciągniesz 2-3 razy więcej siły hamowania niż z tylnego. Dlatego np w samochodach z przodu są tarcze, a z tyłu bębny.
Zmieniony przez - uzurpator w dniu 2005-10-05 11:27:59
This subject matter was transported to yourself because your-person requested to be imparted
of knowledge of extends from either us or one of us cooperators,
if you do not need to acquire biddings from ourselves once more please speak to ourselves here.
Szacuny
30
Napisanych postów
1465
Na forum
21 lat
Przeczytanych tematów
5238
Mam z przodu około 30%, bo ten hamulec mnie tylko spowalnia (tak ustawiłem),
a tylki hamuje z 2x mocniej - czyli na maxa.
Ja mówie o ustawieniach, a nie o fizyce. Mozesz przeciez tak ustawić, że będziesz miał nawet tylko tylni hamulec i wtedy na niego będzie przypadać 100% siły hamującej (nie licząc oporów powietrza i toczenia )
pozdro
Zmieniony przez - wortal w dniu 2005-10-05 13:19:10
Wyciąg z regulaminu :
Ptk.4 - "wortal" ma zawsze racje
Nie klikaj http://wortal.prv.pl
Szacuny
1
Napisanych postów
138
Na forum
19 lat
Przeczytanych tematów
1176
Wotal chyba nie kminisz.. Chodzi o to, że chamując tylnym chamulcem koło mimo że jest zablokowane to ciągnie się jakiś kawałek po ziemi a gdy zachamujesz przednim to rower staje od razu... jednak wiadomo duża prędkość-OTB
Szacuny
30
Napisanych postów
1465
Na forum
21 lat
Przeczytanych tematów
5238
To chyba ty nie kimisz
już po raz 3-ci powtarzam, że ja nie neguje tego, iż przedni hamulec hamuje wydajniej bo takie sa prawa fizyki,
tylko opisuję, jak JA mam ustawione hamulce.
Co byś zrozumiał, napisze to na chłopski rozum:
- mój tyli hamulec hamuje mi mocniej bo przedni sobie osłabiłem.
Więc nie obaliłem praw fizyki tylko zmieniłem siłe hamowania mojej tarczówki z przodu.
Wyciąg z regulaminu :
Ptk.4 - "wortal" ma zawsze racje
Nie klikaj http://wortal.prv.pl
Szacuny
5
Napisanych postów
836
Na forum
19 lat
Przeczytanych tematów
7776
Podczas hamowania cały ciężar przenosi się na przednie koło wynika to t tasady dynamiki a tylnie koło jest odciążane. Hamując tylnim kołem koło łatwo traci przyczepność z podłożem i zaczyna trzeć i opona się zdziera. Natomiast gdy hamujemy przednim hamulcem koło jest dociskane do podłoża w związku z czym nie traci przyczepności i hamulec jest bardziej skuteczny.
Szacuny
30
Napisanych postów
1465
Na forum
21 lat
Przeczytanych tematów
5238
Jedyny, za to poważny minus hamowania na maxa przednim - to możiwość wyskoczenia przez kierownice
Wiem co mówię, bo początkowo lekko przyciskając klamkę (z 0,5-1 cm) tarcza zatrzymywałał mnie momentalnie nawet z 30 km/h (docisk był max). Nie było mowy o stoponiowaniu siły hamowania
Na szczęście parametry hamowania można w kilka sek zmieniać, co jest kolejną zaletą tarczówki.
Terazm mam tak jak lubie, przod mi spowalnia jazdę, a gdy chcę się zatrzymac momentalnie stosuje oba jednoczeście.
Wyciąg z regulaminu :
Ptk.4 - "wortal" ma zawsze racje
Nie klikaj http://wortal.prv.pl