Postanowiłam dołożyć swoją cegiełkę do postów zamieszczanych na Forum. Mam nadzieje, że komuś przydadzą się informacje w nim zawarte. Może trochę na to za późno, ale zima dopiero przed Nami. Mam nadzieje, że po jego przeczytaniu narodzą się jacyś Fascynaci Białego Szaleństwa.
NARCIARSTWO
Narty.
Najogólniej dzielimy je na: zjazdowe, biegowe, skokowe i śladowe. Najpopularniejsze są zjazdówki, wśród których rozróżniamy slalomowe, gigantowe i narty do biegu zjazdowego.
Narty w zależności od przeznaczenia maja różne oznaczenia:
1. S - SL - slalomowe, dość miękkie i łatwoskrętne, do jazdy na dowolnym terenie z dużą szybkością
2. AL - uniwersalne, łatwoskrętne, do jazdy z niewielka prędkością
3. L - dla początkujących, bardzo łatwoskrętne
4. I - DH - wyczynowe do biegu zjazdowego
Dobierając narty należy zwrócić uwagę na trzy elementy: wzrost, wagę i poziom umiejętności narciarza.
Buty.
Ich prawidłowy wybór to warunek komfortowej jazdy. Z ogromnej ilości modeli należy wybrać te, które pasują do stylu jazdy, umiejętności oraz cech anatomicznych. Doświadczeni narciarze wybiorą buty sztywne, z wysokimi cholewami, początkujący powinni jeździć w butach miękkich i niskich.
Przy mierzeniu butów należy pamiętać o:
1. mierzyć je zawsze na pojedynczą skarpetę, najlepiej te, w której będziemy jeździć
2. noga powinna łatwo wchodzić do buta
3. klamry powinny się domykać bez trudu
4. but musi unieruchomić piętę przy jednoczesnej możliwości poruszania palcami
5. wkładanie i zdejmowanie buta powinno być łatwe
Wybór butów narciarskich nie jest więc, wbrew pozorom, sprawą najprostszą.
Wiązania narciarskie.
To ten element, od którego przede wszystkim zależy Nasze bezpieczeństwo. Dlatego montaż i regulacje trzeba powierzyć wyspecjalizowanemu serwisowi. Im bardziej precyzyjnie można siłę wypięcia, tym wiązanie jest lepsze. Najlepiej, jeśli pozwalają uwolnić się od narty przy upadku na boki, w przód i w tył. Kupując wiązania, należy uwzględnić wagę ciała oraz indywidualny styl jazdy. Obowiązuje zasada, że stopnie skali wiązań odpowiadają dziesięciu kilogramom siły wypięcia minus 10%. Siłę tą określa się w dinach, np. "7" oznacza odpowiednia siłę dla narciarza ważącego 80 kg.
Kijki.
To warunek zachowania równowagi. Łatwiej je dobrać niż narty czy buty. Długość kijków jest dobra, gdy ramię i przedramię ręki trzymającej wbity w śnieg kijek tworzą kąt prosty. Kijki mają różny kształt, twardość i ostrza. Przy zakupie należy zwrócić uwagę na rękojeść. Kijki dla narciarzy jeżdżących turystycznie mają rękojeść o dużej średnicy. Nie można ich wbić w ciało ani wybić sobie oka. Lubiący jeździć po mało uczęszczanych szlakach powinni postarać się, by ich kijki miały talerzyki o większej średnicy, gdyż trudniej zapadają się w śnieg.
CARVING.
Narty karvingowe są znaczenie krótsze i sztywniejsze od tradycyjnych, mają wyraźnie mocniejsze wcięcie w talii, i co najważniejsze, pozwalają jeździć bardziej dynamicznie i bezpiecznie. Karvingi pozwalają na ewolucje, o których narciarze na nartach starego typu mogą zapomnieć. Narty te pozwalają na jazdę bez kijków.
Narty.
Należy dobierać w zależności od modelu. Slalomowe powinny być mniejsze od wzrostu, nawet o 15 cm. Do giganta najbardziej optymalne są tej samej wysokości, najwyżej do 5 cm powyżej wzrostu. Długość nart uniwersalnych zależy bardziej od wzrostu i płci. Kobiety powinny mieć narty krótsze (o około 10 cm poniżej wzrostu) niż tędzy mężczyźni (5 cm). Generalnie przyjmuje się, że narty karvingowe nie powinny sięgać niżej niż broda ich właściciela.
Promień skrętu.
Od niego zależy, czy będzie Nam łatwiej skręcać, czy też uzyskamy większą prędkość. Im bardziej wytaliowane narty, tym mniejszy promień skrętu, a więc łatwiej skręcać. Narty slalomowe mają promień skrętu nawet 11 m, a te do giganta powyżej 18 m. Promień skrętu uniwersalnych nart mieści się w przedziale 14 a 18 m.
SNOWBORD.
Deska.
Budowa deski jest ściśle związana z jej przeznaczeniem i zależy od dyscypliny oraz preferowanego stylu jazdy. Jest ich coraz więcej, ale wyróżniamy 3 podstawowe:
1. freestyle - to skoki, ewolucje w powietrzu i jazda w śnieżnej rynnie
2. freeride- to przede wszystkim jazda po nieprzygotowanych trasach
3. alpine - to szybka jazda na krawędziach po przygotowanych i ubitych trasach
Deski freestylowe są bardzo elastyczne, dzięki czemu charakteryzują się dużą odpornością na wszelkiego rodzaju odkształcenia związane ze skokami i upadkami. Są szerokie, ale krótkie. Są symetryczne w osi poprzecznej.
Deski freeridowe nie są symetryczne w osi poprzecznej. Są mniej elastyczne i bardziej wcięte w talii - środek deski jest wyraźnie węższy. Deski freeridowe poleca się dla osób zaczynających przygodę ze snowboardem, ponieważ są najbardziej uniwersalne.
Deski alpejskie charakteryzują się dużą twardością, bardzo dużym wcięciem w talii. Są asymetryczne w osi poprzecznej.
Dobór długości snowboardu dokonuje się głównie na podstawie preferowanego stylu jazdy. Na długość deski wpływa również waga snowbordzisty. Najprostszym sposobem na określenie długości deski jest odjęcie od wysokości ciała 15 - 20 cm.
Wiązania.
Wiązania można podzielić na miękkie i twarde.
W wiązaniach miękkich but przytrzymywany jest najczęściej przez dwa paski z klamerkami, które powinny jak najłatwiej zapinać się i rozpinać oraz być odporne na działanie mrozu i śniegu. Wiązania miękkie stosuje się w deskach freestylowych oraz w większości freeridowych.
Wiązania twarde przeznaczone są do desek alpinie. Mogą być zapinane ręcznie lub automatycznie (step - in). Przytrzymują buta na zasadzie podobnej do tej, z którą mamy do czynienia w nartach.
Przed przykręceniem wiązań do deski należy określić, którą nogę damy do przodu.
Jeśli dominuje lewa to taki układ nazywamy regular . Jeżeli dominuje noga prawa to goofy .
Jak to sprawdzić ??
Po pierwsze: można znaleźć kawałek śliskiej powierzchni i zobaczyć, która noga prowadzi.
Po drugie: poprosić kogoś, żeby nas popchnął do przodu.
Po trzecie: pojeździć na deskorolce. Ta nogę, którą mamy na deskorolce jest dominująca.
Buty.
Buty dobieramy do rodzaju wiązania. Buty miękkie do wiązań miękkich, buty twarde do wiązań twardych.
Miękkie buty można sznurować. Składają się z dwóch części: zewnętrznej i wewnętrznej, która można wyjąc i np. wysuszyć.
Twarde buty mimo, że podobne do narciarskich są jednak znacznie elastyczniejsze. Maja również wyższa podeszwę. Gdy Nas nie stać na nowe, twarde buty można na początek wykorzystać buty narciarskie.
INFORMACJE DODATKOWE.
Wyciągi.
Wśród wyciągów wyróżniamy:
1. linkowy - wystarczy się chwycić za drążek przymocowany do poruszającej się liny
2. orczykowy - do liny przymocowany jest uchwyt w kształcie litery T. Jadąc trzeba się oprzeć, nie siadać, o poprzeczne ramię, jest to wyciąg podwójny
3. talerzykowy - działa podobnie jak orczyk, różnica polega na tym, że uchwyt zakończony jest talerzykiem, który narciarz zaczepia o uda i pośladki
4. krzesełkowy - pełen komfort jazdy, narciarz siada na podjeżdżające z tyłu krzesełko
5. wagonikowy - wymaga najmniej wysiłku, wystarczy wsiąść do wagonika
Moje uwagi. Początkujący narciarze, snowboardziści niech jeżdżą z kimś doświadczonym na wyciągu. Doświadczona osoba w razie problemów może pomóc początkującemu. Jeżeli na dodatek jest to osoba silna potrafi również utrzymać ciężar dwóch osób. Dobierając partnera na wyciąg patrzmy na jego wzrost i wagę. Nie warto pchać się do pary z kimś wyższym od Nas o kilkanaście cm, bo w czasie wyjazdu będzie Nas ściągało na jego stronę. Może to być pewnie dyskomfort. Waga też ma znaczenie. Warto więc wybierać do pary kogoś podobnego Nam.
Ubiór.
O gustach się nie dyskutuje. Każdy ubiera się w coś co lubi. Warto jednak pamiętać, że biały strój będzie źle się odznaczał na tle śniegu. W większości sklepów sportowych mamy specjalne kolekcje dla Fanów Białego Szaleństwa. Kurtki i spodnie mają membrany, są wodo i wiatroodporne. Maja wentylacje, kieszonki na skipasy, gogle, telefony komórkowe. Jedyny problem to cena tych ubrań. Ale warto zainwestować w kurtkę czy spodnie, szczególnie gdy wiemy, że kilka najbliższych sezonów spędzimy na stokach.
Ważna sprawa na koniec !!
Międzynarodowy Dekalog Narciarza
I. Wzgląd na inne osoby. Każdy narciarz powinien zachowywać się w taki sposób, aby nie stwarzać niebezpieczeństwa ani szkody dla innej osoby.
II. Panowanie nad szybkością i sposobem jazdy. Narciarz powinien zjeżdżać z szybkością stosowną do swoich umiejętności oraz rodzaju i stanu trasy, i warunków atmosferycznych.
III. Wybór kierunku jazdy. Narciarz zjeżdżając z góry, dysponując większą możliwością wyboru trasy zjazdu, musi ustalić taki tor jazdy, aby nie zagrażać narciarzowi przed nim jadącemu.
IV. Wyprzedzanie. Wyprzedzać można zarówno o stronie dostokowej, jak i odstokowej, po stronie lewej lub prawej, lecz w takiej odległości, która nie ograniczy wyprzedzanemu swobody.
V. Przejazd przez skrzyżowanie tras narciarskich. Narciarz zaczynając zjazd na trasie lub poletku narciarskim powinien sprawdzić patrząc w górę, w dół, czy nie sprowokuje tym niebezpieczeństwa dla siebie i dla innych. Identyczne postępowanie obowiązuje po każdym, nawet chwilowym zatrzymaniu się na trasie lub stoku.
VI. Zatrzymanie się. Należy unikać zatrzymania się na trasie zjazdu, zwłaszcza w miejscach zwężeń i miejscach o ograniczonej widoczności. Po ewentualnym upadku narciarz winien usunąć się z toru jazdy możliwie jak najszybciej.
VII. Podejście. Narciarz powinien podchodzić tylko poboczem trasy, a w przypadku złej widoczności powinien zejść zupełnie z trasy. Takie samo zachowanie obowiązuje narciarzy, którzy pieszo schodzą w dół.
VIII. Przestrzeganie znaków narciarskich. Każdy narciarz winien stosować się do znaków narciarskich ustawionych na trasach.
IX. Wypadki. W razie wypadku każdy, kto znajdzie się w pobliżu winien poszkodowanemu spieszyć z pomocą.
X. Stwierdzenie tożsamości. Każdy, obojętnie czy sprawca wypadku, poszkodowany, czy też świadek muszą w razie wypadku podać swoje dane osobowe.
(INTERIA.PL)
To tyle ode mnie Z miłą chęcią zobaczę jakieś uwagi innych narciarzy/snowboardzistów. Jeżeli ktoś ma pytanie to chętnie, w miarę możliwości, pomogę
Teraz należy wypatrywać tylko śniegu i ruszyć na stoki. Do zobaczenia na nich
Źródło: "Polska. Przewodnik po terenach zjazdowych". Pascal.