Dla niewtajemniczonych zamieszczam ogólny opis bolidu.
System gaśniczy
System gaśniczy znajduje się w kabinie i w komorze silnika. Może on zostać uruchomiony przez kierowcę siedzącego w normalnej pozycji, a także od zewnątrz przez obsługę toru. Miejsce zainstalowania gaśnicy jest zaznaczone czerwoną literą „E" w białym kółku o średnicy przynajmniej 10 cm. Gaśnica wypuszcza 95% swojej zawartości pod stałym ciśnieniem przez 10 do 30 sekund. Na każdej gaśnicy musi być czytelnie podany rodzaj środka gaśniczego i waga. Gaśnice są kontrolowane co 2 lata.
Wyłącznik główny
Wyłącznik główny pozwala kierowcy wyłączyć cały układ elektryczny. Kierowca musi mieć możliwość wciśnięcia tego przycisku, gdy znajduje się w normalnej pozycji siedzącej, przypięty pasami.
Pasy bezpieczeństwa
Obowiązkowe są dwa pasy nośne, jeden pas biodrowy i dwa pasy nożne.
Belka chroniąca przed dachowaniem
Usytuowana za kierowcą, musi bez uszkodzeń wytrzymać nacisk sześciu ton od przodu, pięciu ton z boku i dziewięciu ton pionowo od góry.
Test wypadkowy
Boczny test wypadkowy samochodu Formuły 1 jest przeprowadzany z szybkością 12 m/sek. na 500 mm przed tylną ścianą kabiny i na wysokości 300 mm nad płytą podłogową.
Nowością jest boczny test wypadkowy tyłu samochodu, przez który muszą przejść wszystkie wozy. Obszar o długości 100 mm i wysokości 300 mm jest przez 30 sekund poddawany działaniu siły 40 kiloniutonów lub 4 ton. W tym teście wypadkowym tył pojazdu nie może ulec jakimkolwiek zniekształceniom.
Opony
Poczynając od sezonu 2002, każde koło musi być przymocowane dwoma kordami z kevlaru, a nie jednym. Każdy kord musi wytrzymać oddziaływanie siły rzędu sześciu ton.
Kadłub
Bolidy Formuły 1 mają konstrukcję skorupową. W trakcie wypadku nawet największe siły nie są w stanie spowodować deformacji tej klatki bezpieczeństwa. Zgodnie z nowymi przepisami musi istnieć możliwość wyciągnięcia kierowcy z wozu wraz z fotelem, bez konieczności przecinania pasów. W ten sposób kierowca pozostaje unieruchomiony podczas akcji ratunkowej i transportu. Pozwala to uniknąć niebezpiecznych następstw wypadku, jak np. uszkodzenia kręgosłupa lub miednicy. W sezonie 2001 właz do kabiny poszerzono z 775 do 850 mm, aby ułatwić ewakuację kierowcy. Miejsce, gdzie kierowca stawia stopy, musi być pokryte wyściółką o grubości 25 mm.
Rurowa konstrukcja kadłuba zbudowana jest z praktycznie niezniszczalnych włókien węglowych o strukturze plastra miodu. Są one w stanie wytrzymać uderzenie czołowe z szybkością 300 km/h.
Lusterko wewnętrzne
Wóz musi być wyposażony w dwa lusterka wsteczne o powierzchni odblaskowej wielkości przynajmniej 15/5 cm.
Światła tylne
Aby wóz był dobrze widoczny dla innych kierowców podczas złej pogody lub deszczu wóz musi być wyposażony we włączane przez kierowcę światła tylne. Światła są zamontowane nie dalej niż 100 mm od środkowej osi samochodu i od 300 do 375 mm nad podłogą. Poczynając od sezonu 2002, światła tylne muszą mieć wielkość 6/6 cm.
Zmieniony przez - aiiasse w dniu 2009-04-07 16:01:56