SFD.pl - Sportowe Forum Dyskusyjne

GP2 - przedsionek Formuły 1

temat działu:

Inne dyscypliny

słowa kluczowe: ,

Ilość wyświetleń tematu: 2423

Nowy temat Wyślij odpowiedź
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 24 Napisanych postów 1792 Wiek 32 lat Na forum 16 lat Przeczytanych tematów 17000





Zdaje sobie sprawe, ze nie kazdy wie czym jest GP2 - chciałbym więc nieco rozjaśnić wszystkim o co chodzi

Najogólniej rzecz biorąc - Seria GP2 jest to seria wyścigów samochodowych, która zastąpiła Międzynarodową Formułę 3000, najczęściej to z niej kierowcy biorący udział w elitarnej F1 są wyłaniani.

Utworzenie serii GP2 ogłoszono w styczniu 2004 r. Pomysłodawcami nowej formuły byli Bernie Ecclestone i Flavio Briatore. Seria miała zastąpić istniejącą od 1985 r. Formułę 3000, która za sprawą młodszych serii (np. World Series by Renault) traciła gwałtownie na popularności. GP2 miała pełnić podobne zadanie jak dotychczasowa F3000 czyli dostarczanie wykwalifikowanych kadr Formule 1. Różnica polegała na tym, że seria pod względem wykorzystywanych technologii, osiągów i profesjonalizmu miała być znacznie bliższa najwyższej klasie niż miało to miejsce dotychczas.

Zaprojektowania i wyprodukowania nowego samochodu podjęła się włoska firma Dallara. Podstawowym założeniem projektowym było stworzenie rozsądnej pod względem kosztów konstrukcji, która będzie stawiała wyzwania zarówno kierowcom jak i inżynierom, przygotowując ich do życia w Formule 1. Dostawcą silników została firma Renault, która zbierała wcześniej doświadczenia w najwyższej klasie. Także dostawca opon - firma Bridgestone - należał do najbardziej utytułowanych w Formule 1.

Testy nowego samochodu przeprowadzono jeszcze tego samego roku na torze Paul Ricard, a do inauguracyjnego sezonu zgłosiło się dwanaście zespołów.

Sezon 2005 był inauguracyjnym dla serii, zastępującej zlikwidowaną Formułę 3000. Pomimo, że jest to kontynuacja tej serii, nie jest tak przedstawiana. W pierwszym sezonie tytuł mistrzowski zdobył Niemiec Nico Rosberg z ART Grand Prix, co dało mu przepustkę w kierunku Formuły 1 do zespołu Williams. Aktualnym mistrzem jest kierowca Racing Engineering - Włoch Giorgio Pantano.

Sezon składa się z 12 rund, w trakcie weekendu odbywają się dwa wyścigi, wyjątkiem jest wyścig w Monako, gdzie odbywa się tylko jeden.

Bolidy

Samochód firmy Dallara zbudowany jest z włókien węglowych i spełnia wszelkie normy bezpieczeństwa FIA stosowane w Formule 1. W celu zwiększenia przyczepności samochód generuje tzw. efekt przyziemny.

Układy elektroniczne dostarczane są przez firmę Magneti Marelli, która jest także popularna wśród zespołów F1. W samochodzie nie zastosowano jednak takich technologii jak kontrola trakcji i kontrola startu.

Sercem samochodu jest 4-litrowy silnik Renault w układzie V8. Jest to jednostka wolnossąca o mocy ok. 580 koni mechanicznych - jest to około 75% mocy współczesnych samochodów Formuły 1. W przypadku przepustnicy wykorzystano technologię Fly-by-wire, która wyeliminowała połączenia mechaniczne. Zgodnie z przepisami odbudowa silnika następuje po przejechaniu 4000 km.

W GP2 używa się półautomatycznej sekwencyjnej skrzyni biegów. Budową nie odbiega znacznie od standardów Formuły 1, nawet biegi zmieniane są poprzez, wzorowane na rozwiązaniach z "królewskiej serii", łopatki przy kierownicy.

Wydech samochodu zbudowany jest w technologi 8 w 1, tarcze hamulcowe stworzone są z wysokiej jakości włókna węglowego i dlatego nie zużywają się szybko, spełniając jednocześnie normy bezpieczeństwa FIA.

Dostarczane przez Bridgestone opony Potenza były początkowo rowkowane. Od sezonu 2006 zdecydowano się jednak na opony typu slick. Podobnie jak w innych klasach wyścigów samochodowych istnieją wersje opon dostosowane do różnych warunków pogodowych.

Wyścigi
Weekend serii GP2 rozpoczyna się w piątek od 30-minutowej sesji treningowej i 30-minutowej sesji kwalifikacyjnej. Kwalifikacje decydują o kolejności na starcie do sobotniego wyścigu, który odbywa się na dystansie 180 km. Kierowcy muszą obowiązkowo zjechać na przynajmniej jeden pit stop i zmienić co najmniej dwie opony.

W niedziele (z wyjątkiem Monako, w którym rozgrywany jest jedynie wyścig sobotni) rozgrywany jest tzw. "sprint" - wyścig na dystansie 120 km. Kolejność startowa określana jest na podstawie wyników pierwszego wyścigu ze zmienioną kolejnością pierwszej ósemki - ósmy kierowca w pierwszym wyścigu startuje z pierwszego pola.

System punktacji

System punktacji serii GP2 pozwala na zdobycie maksymalnie 20 punktów w trackie jednego weekendu wyścigowego. Do tej pory maksymalna ilość punktów została osiągnięta tylko raz. Dokonał tego Nelson Angelo Piquet podczas dziewiątej rundy sezonu 2006 na torze Hungaroring.

Punktacja:

* Wygrana w kwalifikacjach (pole position do sobotniego wyścigu): 2 punkty
* Punktacja w pierwszym wyścigu (Sobota): 10-8-6-5-4-3-2-1 (osiem pierwszych pozycji)
* Punktacja w drugim wyścigu (Niedziela): 6-5-4-3-2-1 (sześć pierwszych pozycji)
* Najszybsze okrążenie: 1 punkt (w każdym wyścigu; kierowca musi przejechać przynajmniej 90% dystansu, aby otrzymać punkt, a także wystartować do wyścigu z wyznaczonego pola startowego)

Oficjalna strona GP2:
http://gp2series.com/en/website/2008gp2series/home/homegp2/









zdr
źródło: Wikipedia

Zmieniony przez - Cregg w dniu 2009-04-10 08:32:24

Chwila moralnego kaca - jak gówno z siebie dajesz, to do Ciebie wraca.

8,5m/s ;)

Ekspert SFD
Pochwały Postów 686 Wiek 32 Na forum 11 Płeć Mężczyzna Przeczytanych tematów 13120

PRZYSPIESZ SPALANIE TŁUSZCZU!

Nowa ulepszona formuła, zawierająca szereg specjalnie dobranych ekstraktów roślinnych, magnez oraz chrom oraz opatentowany związek CAPSIMAX®.

Sprawdź
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 2 Napisanych postów 1073 Wiek 35 lat Na forum 15 lat Przeczytanych tematów 7939
Nowy temat Wyślij odpowiedź
Poprzedni temat

życzonka wielkanocne dla wszystkich forumowiczów

Następny temat

F1 - Galeria sław: Sir John Arthur "Jack" Brabham

WHEY premium