A1 Grand Prix - seria wyścigowa uznawana za puchar świata w sportach motorowych. W A1 Grand Prix rywalizują raczej kraje niż poszczególni kierowcy. Wyścigi odbywają się między listopadem a kwietniem, dzięki czemu seria nie konkuruje z Formułą 1. Całą infrastrukturą i dostarczaniem bolidów na potrzeby zespołów zajmuje się organizacja A1, a właściciele ekip mogą się skupić na prowadzeniu biznesu, czerpiąc zyski ze sponsoringu i reklam. Każdy zespół może wystawić do wyścigu tylko jeden bolid. Unikatową rzeczą w tych wyścigach jest to, że kierowca i każdy członek w zespole oraz sponsorzy muszą pochodzić z danego kraju. Każda drużyna dysponuje takim samym samochodem. Serię założył szejk Maktoum Hasher Maktoum Al-Maktoum.
Specyfikacje techniczne bolidu:
* rozstaw osi: 3000mm
* waga: 600 kg. (bez paliwa i kierowcy)
* przednie & tylne zawieszenie: podwójne wahacze pchane, podwójne sprężyny śrubowe wokół amortyzatora / regulowany prześwit oraz nachylenie i zbieżność kół / regulowane układy "anti-dive" i "anti-squat" pomagające utrzymać podwozie w równoległym położeniu do nawierzchni odpowiednio podczas hamowania oraz przyspieszania
* stabilizator stateczności poprzecznej: dynamiczne drążki skrętne
* podwozie: powłoka z włókna węglowego, rdzeń aluminiowy o strukturze plastra miodu / pozytywne wyniki testów zderzeniowych / boczne panele osłonkowe zgodne z wymogami FIA
* nadwozie: z lekkich, odpowiednio nasyconych kompozytów z włókna węglowego
* przekładnia zmiany biegów: elektryczno-mechaniczna, sekwencyjna, 6-biegów (+wsteczny), sterowanie łopatkami przy kierownicy
* układ napędowy: 3-przegubowe wały napędowe
* hamulce: stalowe tarcze, podkładki z włókna węglowego, 4-tłoczkowe zaciski
* amortyzatory: długość instalacyjna 305mm
* rozmiar kół: przednie 13 x 11.75 cali / tylne 13 x 16 cali
* układ kierowniczy: tytanowa przekładnia 8-zębowa o stożkowej powierzchni tocznej
* kierownica: Sparco, średnica 280mm, zintegrowana tablica rozdzielcza
* instr. w kokpicie: kompleksowy, cyfrowy wyświetlacz tablicy rozdzielczej podaje kierowcy informacje o ciśnieniu i temperaturze oleju, obrotach silnika, stanie paliwa oraz czasie ostatniego okrążenia
* pas bezpieczeństwa: Sparco, 6-punktowa uprząż
* pojemność zbiornika paliwa: 135l
* sprzęgło: AP, automatyczne 2-tarczowe z włókna węglowego
* opony: Cooper, standaryzowane typu slick, na mokrą nawierzchnię rowkowane
Specyfikacje silnika:
* oznaczenie: ZA1348
* konfiguracja: V8 o kącie rozwarcia cylindrów 90 st.
* pojemność: 3400 cc
* szerokość: 618 mm
* wysokość: 542 mm
* długość: 443 mm
* waga: 121 kg
* blok cylindrowy: odlew piaskowy ze stopu aluminium
* głowica cylindrowa: odlew piaskowy ze stopu aluminium
* sterowanie zaworami: 4 wałki rozrządu w głowicach (po 2 na rząd), 4 zawory na cylinder
* zarządzanie silnikiem: ZEMS (Zytek Engine Management System) wersja 4.6.1
* moduł zapłonowy: Zytek DCDI w systemie "coil over plug" (każda świeca zapłonowa posiada osobną cewkę)
* świeca zapłonowa: NGK
* liczba oktanowa paliwa: 100
* max. moment obrotowy: 330 funtów na stopę - 442 Nm
* max. moc: 550 bhp - 412 kW
Uwaga! Każdy pojazd będzie wyposażony w tzw. "power to pass button", czyli przycisk doładowujący silnik o dodatkowe 30 bhp (z 520 na 550) na kilka sekund. Będzie mógł być on używany cztery razy podczas krótkiego i osiem podczas długiego wyścigu.
Weekend wyścigowy:
Podczas każdej rundy rozgrywane są dwa wyścigi: sprint i długi wyścig. Kwalifikacje składają z czterech 15 minutowych części.
Punktacja sprint:
* 1. miejsce- 6 pkt
* 2. miejsce- 5 pkt
* 3. miejsce- 4 pkt
* 4. miejsce- 3 pkt
* 5. miejsce- 2 pkt
* 6. miejsce- 1 pkt
Długi wyścig:
* 1. miejsce -10 pkt
* 2. miejsce -9 pkt
* 3. miejsce -8 pkt
* 4. miejsce -7 pkt
* 5. miejsce -6 pkt
* 6. miejsce -5 pkt
* 7. miejsce -4 pkt
* 8. miejsce -3 pkt
* 9. miejsce -2 pkt
* 10. miejsce - 1 pkt
+ ekstra 1 pkt za najszybszy czas okrążenia w dniu wyścigów.
Tory:
Kraj: Holandia
Tor: Zandvoort
Kraj: Czechy
Tor: Brno
Kraj: Chiny
Tor: Pekin
Kraj: Malezja
Tor: Sepang
Kraj: Indonezja
Tor: Sentul
Kraj: Nowa Zelandia
Tor: Taupo
Kraj: Australia
Tor: Eastern Creek
Kraj: RPA
Tor: Durban
Kraj: Meksyk
Tor: Mexico City
Kraj: Chiny
Tor: Szanghaj
Kraj: Wielka Brytania
Tor: Brands Hatch
Zespoły:
AUSTRALIA
BRAZYLIA
CHINY
CZECHY
FRANCJA
HOLANDIA
INDIE
INDONEZJA
IRLANDIA
KANADA
LIBAN
MALEZJA
MEKSYK
NIEMCY
NOWA ZELANDIA
PAKISTAN
PORTUGALIA
RPA
SZWAJCARIA
USA
WIELKA BRYTANIA
WŁOCHY
Byłe zespoły: Grecja,Japonia, Rosja, Austria, Singapur
Planowane zespoły: Turcja
Źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/A1_Grand_Prix
Zmieniony przez - aiiasse w dniu 2009-05-12 15:10:07