Formuła 2 (zwana w skrócie F2) - klasa wyścigowa samochodów jednomiejscowych o otwartym nadwoziu; oficjalnie istniejąca w latach 1948-1984. 31 maja 2009 ma zostać wskrzeszona.
Lata 1948 - 1984:
W trakcie swojego istnienia F2 była naturalnym zapleczem i swoistą kopalnią talentów dla najbardziej prestiżowego cyklu wyścigów na świecie, Formuły 1. Tę tradycję kontynuowała najpierw Formuła 3000, a od 2005 roku GP2.
W latach 1952-1953 Mistrzostwa Świata Formuły 1 były rozgrywane według specyfikacji F2 (używano silników bez turbodoładowania o pojemności 2 litrów, lub półlitrowych silników z turbodoładowaniem). W obu tych latach tytuł mistrzowski zdobył Alberto Ascari.
W latach 1961-1963 Formuła 2 została zastąpiona przez nową klasę, Formułę Junior, lecz szybko uznano te rozwiązanie za niewypał. W 1964 roku przywrócono więc cykl F2, lecz przez dwa kolejne sezony samochody używały silników o pojemności zaledwie jednego litra. Wobec dużej różnicy w stosunku do mocy jednostek napędowych ówczesnej Formuły 1, w 1967 roku FIA podjęła szereg decyzji, które zrewolucjonizowały pozycję F2 i wydatnie przyczyniły się do wzrostu jej prestiżu.
W 1967 roku FIA oficjalnie wprowadziła cykl Mistrzostw Europy Formuły 2, dzięki któremu wielu młodych kierowców utorowało sobie drogę do Formuły 1. Równocześnie zmieniono regulamin techniczny serii; w latach 1967-1971 używano silników o pojemności 1,6 litra, po czym w 1972 roku wprowadzono jednostki napędowe o pojemności dwóch litrów. Ten limit obowiązywał już do ostatecznego końca F2, czyli do 1984 roku.
Wzrost prestiżu F2 spowodował, iż coraz częściej w wyścigach - obok zbierających niezbędne doświadczenie młodych adeptów kierownicy - brali udział kierowcy Formuły 1, którzy tym samym wypełniali sobie wolny czas między poszczególnymi Grand Prix. Taka sytuacja przyczyniła się niestety do jednej z największych tragedii w historii sportu motorowego. W 1968 roku podczas wyścigu F2 ma torze Hockenheim zginął bowiem dwukrotny Mistrz Świata F1, Jim Clark, do dnia dzisiejszego uznawany za jednego z najlepszych kierowców na świecie.
Na początku lat 80. XX wieku wzrost kosztów udziału w Formule 2 przyczynił się do spadku zainteresowania wśród grona właścicieli i konstruktorów. Na placu boju właściwie pozostały tylko potężne koncerny jak Honda, BMW oraz Renault. Wobec takiego stanu rzeczy, wraz z końcem 1984 roku FIA zdecydowała się na zastąpienie cyklu F2 przez tańszą wersję, czyli Formułę 3000. W mistrzostwach F3000 wszystkie zespoły używały standardowej jednostki napędowej Forda, kładąc kres wewnętrznej rywalizacji silnikowych gigantów, która cechowała ostatnie lata istnienia Formuły 2.
Mistrzowie Europy Formuły 2 w latach 1967 - 1984:
Sezon: 1967
Mistrz: Jacky Ickx
Zespół: Tyrrell Racing
Samochód: Matra-Cosworth
Sezon: 1968
Mistrz: Jean-Pierre Beltoise
Zespół: Matra Sports
Samochód: Matra-Cosworth
Sezon: 1969
Mistrz: Johnny Servoz-Gavin
Zespół: Matra International
Samochód: Matra-Cosworth
Sezon: 1970
Mistrz: Clay Regazzoni
Zespół: Tecno Racing Team
Samochód: Tecno-Cosworth
Sezon: 1971
Mistrz: Ronnie Peterson
Zespół: March Engineering
Samochód: March-Cosworth
Sezon: 1972
Mistrz: Mike Hailwood
Zespół: Team Surtees
Samochód: Surtees-Cosworth
Sezon: 1973
Mistrz: Jean-Pierre Jarier
Zespół: March Engineering
Samochód: March-BMW
Sezon: 1974
Mistrz: Patrick Depailler
Zespół: March Engineering
Samochód: March-BMW
Sezon: 1975
Mistrz: Jacques Laffite
Zespół: Ecurie Elf
Samochód: Martini-BMW
Sezon: 1976
Mistrz: Jean-Pierre Jabouille
Zespół: Equipe Elf
Samochód: Elf 2J-Renault
Sezon: 1977
Mistrz: René Arnoux
Zespół: Ecurie Renault Elf
Samochód: Martini-Renault
Sezon: 1978
Mistrz: Bruno Giacomelli
Zespół: Polifac BMW Junior Team
Samochód: March-BMW
Sezon: 1979
Mistrz: Marc Surer
Zespół: Polifac BMW Junior Team
Samochód: March-BMW
Sezon: 1980
Mistrz: Brian Henton
Zespół: Toleman Group
Samochód: Toleman-Hart
Sezon: 1981
Mistrz: Geoff Lees
Zespół: Ralt Racing
Samochód: Ralt-Honda
Sezon: 1982
Mistrz: Corrado Fabi
Zespół: March Racing
Samochód: March-BMW
Sezon: 1983
Mistrz: Jonathan Palmer
Zespół: Ralt Racing
Samochód: Ralt-Honda
Sezon: 1984
Mistrz: Mike Thackwell
Zespół: Ralt Racing
Samochód: Ralt-Honda
Powrót w 2009 roku:
W czerwcu 2008 roku FIA niespodziewanie ogłosiła plany wskrzeszenia Formuły 2 już od sezonu 2009. Termin zgłoszeń do mistrzostw upłynął z dniem 29 sierpnia 2008. Nowa Formuła 2 zadebiutuje 31 maja 2009 roku podczas rundy WTCC w Walencji i będzie towarzyszyła czterem innym rundom WTCC w Europie, kończąc na Monzy pod koniec października. Będą również osobne wyścigi tej kategorii na torach Donington Park i Magny-Cours, oraz runda towarzysząca serii GT Open na torze Spa-Francorchamps. Format F2 będzie się składał z dwóch sesji treningowych, dwóch oddzielnych sesji kwalifikacyjnych i dwóch 110-kilometrowych wyścigów w każdy weekend. W drugim wyścigu wymagany będzie jeden pit-stop, ale będzie to tylko zatrzymanie się na stanowisku serwisowym, bez wymiany opon czy tankowania. Pierwsza dziesiątka wyścigu na mecie będzie otrzymywała punkty według schematu 12-10-8-7-6-5-4-3-2-1. Mistrz F2 otrzyma możliwość przeprowadzenia testów w bolidzie F1 z zespołem Wiliams, który będzie odpowiedzialny za konstrukcję samochodów nowej serii.
Eliminacje w sezonie 2009:
Runda: 1
Data: 31 maja
Tor: Circuit de Valencia
Kraj: Hiszpania
Runda: 2
Data: 21 czerwca
Tor: Brno
Kraj: Czechy
Runda: 3
Data: 28 czerwca
Tor: Spa-Francorchamps
Kraj: Belgia
Runda: 4
Data: 19 lipca
Tor: Brands Hatch
Kraj: Wielka Brytania
Runda: 5
Data: 16 sierpnia
Tor: Donington Park
Kraj: Wielka Brytania
Runda: 6
Data: 6 września
Tor: Oschersleben
Kraj: Niemcy
Runda: 7
Data: 20 września
Tor: Imola
Kraj: Włochy
Runda: 8
Data: 1 listopada
Tor: Circuit de Catalunya
Kraj: Hiszpania
Źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Formuła_2
Zmieniony przez - aiiasse w dniu 2009-05-12 15:12:05