SFD.pl - Sportowe Forum Dyskusyjne

F2 - przedsionek Formuły 1

temat działu:

Inne dyscypliny

słowa kluczowe: ,

Ilość wyświetleń tematu: 2124

Nowy temat Wyślij odpowiedź
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 2 Napisanych postów 1073 Wiek 35 lat Na forum 15 lat Przeczytanych tematów 7939




Formuła 2 (zwana w skrócie F2) - klasa wyścigowa samochodów jednomiejscowych o otwartym nadwoziu; oficjalnie istniejąca w latach 1948-1984. 31 maja 2009 ma zostać wskrzeszona.

Lata 1948 - 1984:

W trakcie swojego istnienia F2 była naturalnym zapleczem i swoistą kopalnią talentów dla najbardziej prestiżowego cyklu wyścigów na świecie, Formuły 1. Tę tradycję kontynuowała najpierw Formuła 3000, a od 2005 roku GP2.

W latach 1952-1953 Mistrzostwa Świata Formuły 1 były rozgrywane według specyfikacji F2 (używano silników bez turbodoładowania o pojemności 2 litrów, lub półlitrowych silników z turbodoładowaniem). W obu tych latach tytuł mistrzowski zdobył Alberto Ascari.

W latach 1961-1963 Formuła 2 została zastąpiona przez nową klasę, Formułę Junior, lecz szybko uznano te rozwiązanie za niewypał. W 1964 roku przywrócono więc cykl F2, lecz przez dwa kolejne sezony samochody używały silników o pojemności zaledwie jednego litra. Wobec dużej różnicy w stosunku do mocy jednostek napędowych ówczesnej Formuły 1, w 1967 roku FIA podjęła szereg decyzji, które zrewolucjonizowały pozycję F2 i wydatnie przyczyniły się do wzrostu jej prestiżu.

W 1967 roku FIA oficjalnie wprowadziła cykl Mistrzostw Europy Formuły 2, dzięki któremu wielu młodych kierowców utorowało sobie drogę do Formuły 1. Równocześnie zmieniono regulamin techniczny serii; w latach 1967-1971 używano silników o pojemności 1,6 litra, po czym w 1972 roku wprowadzono jednostki napędowe o pojemności dwóch litrów. Ten limit obowiązywał już do ostatecznego końca F2, czyli do 1984 roku.

Wzrost prestiżu F2 spowodował, iż coraz częściej w wyścigach - obok zbierających niezbędne doświadczenie młodych adeptów kierownicy - brali udział kierowcy Formuły 1, którzy tym samym wypełniali sobie wolny czas między poszczególnymi Grand Prix. Taka sytuacja przyczyniła się niestety do jednej z największych tragedii w historii sportu motorowego. W 1968 roku podczas wyścigu F2 ma torze Hockenheim zginął bowiem dwukrotny Mistrz Świata F1, Jim Clark, do dnia dzisiejszego uznawany za jednego z najlepszych kierowców na świecie.

Na początku lat 80. XX wieku wzrost kosztów udziału w Formule 2 przyczynił się do spadku zainteresowania wśród grona właścicieli i konstruktorów. Na placu boju właściwie pozostały tylko potężne koncerny jak Honda, BMW oraz Renault. Wobec takiego stanu rzeczy, wraz z końcem 1984 roku FIA zdecydowała się na zastąpienie cyklu F2 przez tańszą wersję, czyli Formułę 3000. W mistrzostwach F3000 wszystkie zespoły używały standardowej jednostki napędowej Forda, kładąc kres wewnętrznej rywalizacji silnikowych gigantów, która cechowała ostatnie lata istnienia Formuły 2.

Mistrzowie Europy Formuły 2 w latach 1967 - 1984:

Sezon: 1967
Mistrz: Jacky Ickx
Zespół: Tyrrell Racing
Samochód: Matra-Cosworth

Sezon: 1968
Mistrz: Jean-Pierre Beltoise
Zespół: Matra Sports
Samochód: Matra-Cosworth

Sezon: 1969
Mistrz: Johnny Servoz-Gavin
Zespół: Matra International
Samochód: Matra-Cosworth

Sezon: 1970
Mistrz: Clay Regazzoni
Zespół: Tecno Racing Team
Samochód: Tecno-Cosworth

Sezon: 1971
Mistrz: Ronnie Peterson
Zespół: March Engineering
Samochód: March-Cosworth

Sezon: 1972
Mistrz: Mike Hailwood
Zespół: Team Surtees
Samochód: Surtees-Cosworth

Sezon: 1973
Mistrz: Jean-Pierre Jarier
Zespół: March Engineering
Samochód: March-BMW

Sezon: 1974
Mistrz: Patrick Depailler
Zespół: March Engineering
Samochód: March-BMW

Sezon: 1975
Mistrz: Jacques Laffite
Zespół: Ecurie Elf
Samochód: Martini-BMW

Sezon: 1976
Mistrz: Jean-Pierre Jabouille
Zespół: Equipe Elf
Samochód: Elf 2J-Renault

Sezon: 1977
Mistrz: René Arnoux
Zespół: Ecurie Renault Elf
Samochód: Martini-Renault

Sezon: 1978
Mistrz: Bruno Giacomelli
Zespół: Polifac BMW Junior Team
Samochód: March-BMW

Sezon: 1979
Mistrz: Marc Surer
Zespół: Polifac BMW Junior Team
Samochód: March-BMW

Sezon: 1980
Mistrz: Brian Henton
Zespół: Toleman Group
Samochód: Toleman-Hart

Sezon: 1981
Mistrz: Geoff Lees
Zespół: Ralt Racing
Samochód: Ralt-Honda

Sezon: 1982
Mistrz: Corrado Fabi
Zespół: March Racing
Samochód: March-BMW

Sezon: 1983
Mistrz: Jonathan Palmer
Zespół: Ralt Racing
Samochód: Ralt-Honda

Sezon: 1984
Mistrz: Mike Thackwell
Zespół: Ralt Racing
Samochód: Ralt-Honda

Powrót w 2009 roku:

W czerwcu 2008 roku FIA niespodziewanie ogłosiła plany wskrzeszenia Formuły 2 już od sezonu 2009. Termin zgłoszeń do mistrzostw upłynął z dniem 29 sierpnia 2008. Nowa Formuła 2 zadebiutuje 31 maja 2009 roku podczas rundy WTCC w Walencji i będzie towarzyszyła czterem innym rundom WTCC w Europie, kończąc na Monzy pod koniec października. Będą również osobne wyścigi tej kategorii na torach Donington Park i Magny-Cours, oraz runda towarzysząca serii GT Open na torze Spa-Francorchamps. Format F2 będzie się składał z dwóch sesji treningowych, dwóch oddzielnych sesji kwalifikacyjnych i dwóch 110-kilometrowych wyścigów w każdy weekend. W drugim wyścigu wymagany będzie jeden pit-stop, ale będzie to tylko zatrzymanie się na stanowisku serwisowym, bez wymiany opon czy tankowania. Pierwsza dziesiątka wyścigu na mecie będzie otrzymywała punkty według schematu 12-10-8-7-6-5-4-3-2-1. Mistrz F2 otrzyma możliwość przeprowadzenia testów w bolidzie F1 z zespołem Wiliams, który będzie odpowiedzialny za konstrukcję samochodów nowej serii.

Eliminacje w sezonie 2009:

Runda: 1
Data: 31 maja
Tor: Circuit de Valencia
Kraj: Hiszpania

Runda: 2
Data: 21 czerwca
Tor: Brno
Kraj: Czechy

Runda: 3
Data: 28 czerwca
Tor: Spa-Francorchamps
Kraj: Belgia

Runda: 4
Data: 19 lipca
Tor: Brands Hatch
Kraj: Wielka Brytania

Runda: 5
Data: 16 sierpnia
Tor: Donington Park
Kraj: Wielka Brytania

Runda: 6
Data: 6 września
Tor: Oschersleben
Kraj: Niemcy

Runda: 7
Data: 20 września
Tor: Imola
Kraj: Włochy

Runda: 8
Data: 1 listopada
Tor: Circuit de Catalunya
Kraj: Hiszpania

Źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Formuła_2

Zmieniony przez - aiiasse w dniu 2009-05-12 15:12:05
Ekspert SFD
Pochwały Postów 686 Wiek 32 Na forum 11 Płeć Mężczyzna Przeczytanych tematów 13120

PRZYSPIESZ SPALANIE TŁUSZCZU!

Nowa ulepszona formuła, zawierająca szereg specjalnie dobranych ekstraktów roślinnych, magnez oraz chrom oraz opatentowany związek CAPSIMAX®.

Sprawdź
Nowy temat Wyślij odpowiedź
Poprzedni temat

A1 GP - Rywalizacja między krajami

Następny temat

F1 - świat f1 dla ciebie

WHEY premium