SZYBKIE KONIE BODYGUARDA – ZARYS ZAGADNIENIA
PAJORSKI Paweł
„Silni woźnice, szybkie konie, sprawne oddziały, ostra broń są to czynniki przewagi”
Sun Tzu „Sztuka wojny” (VI w. p. n. e.)
WSTĘP
Kiedyś rącze konie – dziś szybkie, mocne i opancerzone samochody. Jedne miały, drugie mają, istotny wpływ na bezpieczeństwo osób ochranianych (VIP 461). Jak ważnym ogniwem bezpieczeństwa są „szybkie konie”, przekonało się na przestrzeni wieków wielu przedstawicieli klasy rządzącej, polityków, biznesmenów i tzw. celebrytów 462.
O ile w służbach państwowych, związanych z bezpieczeństwem i ochroną VIP-ów, nie ma większego problemu z doborem samochodu, odpowiedniego dla danej osoby ochranianej, o tyle w przypadku realizacji zadań ochronnych przez prywatne agencje ochrony, problem jest poważny.
Dla pełnego uzmysłowienia sobie wagi tego środka transportu, wystarczy zadać sobie pytanie: dlaczego zginął prezydent J. F. Kennedy463 a papież Jan Paweł II został postrzelony w wyniku zamachu464? Z kolei Jose Maria Aznar 465, pomimo zamachu przeprowadzonego przez ETA 466 żyje do dziś, ponieważ poruszał się samochodem opancerzonym 467.
Kiedy w latach dwudziestych XX wieku przez Europę przetaczała się druga fala zamachów terrorystycznych, jako metody sięgania po władzę polityczną468, służby odpowiedzialne za bezpieczeństwo polityków zostały zmuszone do wykorzystywania, w celu zapewnienia swoim podopiecznym bezpieczeństwa, samochodów opancerzonych.
W tym miejscu należy zwrócić uwagę, potencjalnym (przyszłym) i czynnym pracownikom ochrony osobistej oraz ich potencjalnym klientom, na wygląd i jakość parku samochodowego z jakiego korzystają (lub powinni korzystać) w różnych warunkach i sytuacjach taktycznych. Zdawać sobie należy oczywiście sprawę, że rzeczywistość bardzo odbiega od tego, czym powinno się jeździć lub raczej, czym powinno się wozić „podopiecznego”.
W sytuacji, kiedy jesteśmy odpowiedzialni nie tylko za własne życie i zdrowie, ale przede wszystkim, za życie i zdrowie naszego klienta, powinniśmy dążyć do pełnego profesjonalizmu.
Wprawdzie w naszym kraju profesjonalizm w ochronie dopiero raczkuje, to jednak jest grupa osób odpowiednio wyszkolonych i cały czas podnoszących swoje kwalifikacje zawodowe. Funkcjonuje również kilka firm ochrony, którym leży na sercu nie tylko zysk, ale i profesjonalizm działania oraz zadowolenie pracowników ochrony, a co za tym idzie, zadowolenie klienta. Ludzie ci (nie tylko pracownicy ochrony, ale także ich pracodawcy) starają się dobrać sobie sprzęt i wyposażenie, odpowiednie do realizowanych zadań ochronnych.
1 POJAZD VIP
Ogólnie znane są warunki, jakie powinny być spełnione w celu przygotowania pojazdów do roli pojazdów wożących VIP-a oraz wymagania, jakie powinny spełniać pojazdy ochrony. Przyjmuje się, że powinny to być pojazdy (VIP-a i ochrony) charakteryzujące się podobną mocą silnika, podobnym wyglądem zewnętrznym (najlepiej gdyby były to takie same modele), jednakowym kolorem nadwozia (zalecany ciemny granat, grafit, czerń lub biel) oraz łatwością wsiadania i wysiadania 469.
Poza wymaganiami ogólnymi funkcjonują jeszcze wymagania bardziej szczegółowe, które również winny być znane i stosowane w zależności od stopnia zagrożenia osoby ochranianej i jej oczekiwań. Dla przypomnienia podano, że pojazd VIP-a powinien być pojazdem o:
a) odpowiednio dużej pojemności silnika i dużym momencie obrotowym, dzięki czemu uzyskujemy odpowiedni nadmiar jego mocy nie „żyłując” silnika wysokimi obrotami,
b) odpowiednio wzmocnionym zawieszeniu, dzięki czemu istnieje możliwość odpowiedniego opancerzenia pojazdu i wykorzystania go nie tylko na autostradzie,
c) zawieszeniu na tyle wysokim, aby umożliwiało wjazd nie tylko na wyższy krawężnik, ale i poruszanie się z dużą prędkością po drodze gruntowej,
d) jak najkrótszym czasie przyspieszania od 0 do 100 km/godz. i możliwości rozwijania dużych prędkości maksymalnych (chociaż prędkość maksymalna nie jest tak ważna jak przyspieszenie),
e) odpowiednim opancerzeniu 470 lub wzmocnieniu – przystosowaniu do przewozu VIP-a (nie ma wprawdzie w polskich uregulowaniach prawnych wymagań technicznych dotyczących pojazdów VIP-a tak, jak to ma miejsce w przypadku pojazdów przeznaczonych do transportu wartości pieniężnych 471, ale można wyciągnąć z dotyczącego ich rozporządzenia, pewne wnioski oraz zastosować niektóre rozwiązania techniczne),
f) odpowiednio obszernym wnętrzu, aby umożliwić ochronie podjęcie odpowiednich czynności ochronnych lub ratujących życie bez przepychania się w ciasnym wnętrzu, co opóźnia realizację niektórych czynności ochronnych i ratowniczych,
g) wyposażeniu w elementy podwyższające bezpieczeństwo i wygodę jazdy (m. in.: DSC 472, EDC 473 – poza CBC 474, ABS 475, ADB-X 476, ASR 477, DBC 478, DTC 479 – układ chroniący przed zarzucaniem tyłu podczas hamowania na zakręcie – element ważny w sytuacji zaistnienia próby zamachu), poduszki powietrzne (z blokadą poduszki czołowej kierowcy i pasażera obok kierowcy, albo bez tych poduszek, gdyż utrudniają one np. taranowanie), wspomaganie kierownicy, klimatyzacja itp.,
h) odpowiednim ogumieniu z wkładkami masywowymi 480 umożliwiającymi dalszą jazdę po jego przestrzeleniu,
i) odpowiednim wzmocnieniu układu hamulcowego,
j) odpowiednim (i zgodnym z przepisami ruchu drogowego 481) przyciemnieniu szyb, uniemożliwiającym szybkie ustalenie miejsca, jakie zajmuje VIP,
k) odpowiednim wzmocnieniu zderzaków, zastosowaniu osłony chłodnicy oraz niekiedy, założeniu stosownego „orurowania” umożliwiającego taranowanie zarówno przodem jak i tyłem pojazdu,
l) odpowiednim wyposażeniu w środki łączności, zarówno w obrębie eskorty, jak i łączności zewnętrznej,
m) odpowiednim wyposażeniu w system kontroli zamknięcia drzwi, połączony z ogólnym systemem zamknięcia z sygnalizowaniem (dla każdych drzwi) alarmowym (sygnałem dźwiękowym i świetlnym),
n) odpowiednim wyposażeniu w system gaszenia w komorze silnika,
o) odpowiednim wyposażeniu w specjalny system ochrony zbiornika paliwa, utrudniający jego zapłon i eksplozję,
p) odpowiednim wyposażeniu w system lokalizacji pojazdu (GPS/GSM).
2. Pojazd ochrony powinien być pojazdem o:
a) odpowiednio dużej pojemności silnika i dużym momencie obrotowym,
b) odpowiednio wzmocnionym zawieszeniu,
c) stosunkowo wysokim zawieszeniu,
d) jak najkrótszym czasie przyspieszania od 0 do 100 km/godz. oraz możliwości rozwijania prędkości umożliwiających eskortowanie pojazdu VIP-a,
e) odpowiednim opancerzeniu lub wzmocnieniu (przystosowaniu),
f) odpowiednio obszernym wnętrzu, aby umożliwić ochronie podjęcie odpowiednich czynności ochronnych bez przepychania się w ciasnej przestrzeni, co opóźnia realizację niektórych czynności ochronnych oraz zabieranie dodatkowego sprzętu,
g) wyposażeniu w elementy podwyższające bezpieczeństwo i wygodę jazdy (ABS, ADB-X, ASR, DBC, DTC, DSC, EDC – poza CBC), bez poduszek powietrznych lub z systemem blokującym ich aktywację, wspomaganie kierownicy, klimatyzacja itp 482.
h) odpowiednim ogumieniu (z wkładkami masywowymi), umożliwiającymi dalszą jazdę po jego przestrzeleniu,
i) odpowiednio wzmocnionym układzie hamulcowym,
j) odpowiednim (i zgodnym z przepisami ruchu drogowego) przyciemnieniu szyb utrudniającym szybkie policzenie sił i środków ochrony,
k) odpowiednio wzmocnionych zderzakach, zainstalowanej osłonie chłodnicy lub/i założonym stosownym „orurowaniu” umożliwiającym taranowanie, zarówno przodem jak i tyłem pojazdu,
l) odpowiednim wyposażeniu w środki łączności wewnętrznej (w obrębie eskorty) i zewnętrznej,
m) możliwości prowadzenia ostrzału z wnętrza samochodu, jeżeli samochód jest w pełni opancerzony,
n) odpowiednim wyposażeniu w system lokalizacji pojazdu (GPS/GSM).
Przyjrzyjmy się teraz dokładniej takim pojazdom. Przy wyborze auta trzeba kierować się przede wszystkim bezpieczeństwem jazdy, a nie aktualnymi trendami mody, marką, czy kolorem 483. Polscy biznesmeni, w większości jeżdżą luksusowymi wersjami samochodów seryjnych i na razie nie czują potrzeby korzystania z pojazdów opancerzonych 484. Jakimi zatem cechami powinny charakteryzować się pojazdy VIP-a i ochrony ?
2 CECHY CHARAKTERYZUJĄCE POJAZDY VIP
Trudno jest jednoznacznie powiedzieć, że mają to być samochody wyposażone w np. silniki 5 czy 6 litrowe. Wszystko zależy bowiem od przeznaczenia pojazdu. Generalnie jednak należałoby przyjąć, że powinny to być silniki spalinowe o pojemności skokowej powyżej 3 litrów (3000 cm 3), najlepiej benzynowe, o dużej mocy nominalnej 485 (powyżej 120 KM = 88 kW 486)i odpowiednio wysokim momencie obrotowym, przy stosunkowo niskich obrotach silnika.
Jeżeli chodzi o zawieszenie samochodu, to jego wysokość i wzmocnienia zależą od dodatkowej masy pojazdu i terenu, w jakim będzie się poruszał samochód. Jest chyba oczywistym, że jeżeli zwiększymy o kilkaset, a niekiedy nawet o kilka tysięcy kilogramów opancerzenie pojazdu (pojazd opancerzony do przewozu VIP-a waży 4-7 ton podczas, gdy jego seryjnie produkowany „bliźniak”, najczęściej niewiele powyżej 1 tony), to należy bezwzględnie wzmocnić jego zawieszenie. Ponadto może zaistnieć sytuacja, w której będziemy zmuszeni pokonać kilka nierówności terenu (w postaci wysokich krawężników, wyboistej polnej drogi, strumienia, czy też wystających w lesie korzeni) i bez wysokiego i odpowiednio wzmocnionego zawieszenia dzielność terenowa pojazdu niestety będzie niska.
W tym momencie warto odpowiedzieć sobie na pytanie: co należy rozumieć przez „jak najkrótszy czas przyspieszania od 0 do 100 km/godz.?
W sytuacji kiedy standardem stały się czasy przyspieszenia od 0 do 100 km/h w granicach 10-12 sekund, przyspieszenia wymagane – to przyspieszenia poniżej 9 sekund. Należy przy tym pamiętać, że podstawowym sposobem minimalizacji zagrożenia w sytuacji próby zamachu, jest jak najszybsze opuszczenie niebezpiecznego miejsca. Tutaj decydującą rolę pełni właśnie przyspieszenie. Ułamki sekund umożliwiające przemieszczenie pojazdu choćby o kilka lub kilkanaście centymetrów od położenia przewidywanego, niekiedy może uratować życie nie tylko VIP-a, ale i jego ochrony.
Prędkości maksymalne nie odgrywają tu znaczącej roli, gdyż dróg (zwłaszcza w Polsce), po których da się jeździć z prędkościami dużo wyższymi niż 100 km na godzinę jest niewiele.
Przez odpowiednie opancerzenie pojazdów zarówno VIP-a, jak i ochrony, rozumie się:
a. szyby kuloodporne bezodpryskowe (klasa kuloodporności w zależności od przeznaczenia pojazdu, jego właściwości techniczno-trakcyjnych itp., np. trudno wyobrazić sobie wstawienie szyb – np. w klasie BR 5 NS (grubość 58 mm – 1m 2 waży 140 kg) do fabrycznego Audi A 4),
b. pancerz ceramiczny lub kompozytowy albo, np. maty kevlarowe w przedziale osobowym (boki, sufit, podłoga) i przedziale silnika 487,
c. zbiornik paliwa oraz powierzchnia oparcia tylnej kanapy odporne na przestrzelenie,
d. system gaśniczy przedziału silnika i zbiornika paliwa,
e. zbiornik paliwa wykonany w sposób zabezpieczający przed wybuchem.
Należy przy tym pamiętać, aby opancerzenie miało w całości tę samą klasę kuloodporności, tzn. aby nie zakładać szyb odpornych na ostrzał np. z karabinka AK 47 o kalibrze 7,62 mm, a pozostałą powierzchnię karoserii wzmocnić opancerzeniem odpornym na ostrzał z broni o kalibrze 9 mm parabellum. Wyjątek tutaj stanowi tylko podłoga, która powinna być odporna przynajmniej na wybuch granatu F1.
Przez przystosowanie – wzmocnienie pojazdu, rozumie się wykorzystanie tylko niektórych elementów opancerzenia wymienionych powyżej (np. szyb kuloodpornych i pancerza kompozytowego w klasie zapewniającej odporność na ostrzał amunicją 7,62 x 25 mm z pistoletu TT). Przy czym podłoga nie jest odporna na wybuch granatu F1. Pojazd taki nie jest wyposażony
w systemy gaszenia, ale posiada zbiornik odporny na przestrzelenie w tej samej klasie, co pozostałe elementy nadwozia.
Należy tutaj dodać, że zarówno pojazd w pełni opancerzony, jak i przystosowany – wzmocniony, nie jest fortecą nie do zdobycia. Ma on tylko umożliwić szybką ewakuację z miejsca zagrożenia lub zamachu, a więc dać 15–20 sekund czasu na to, żeby wyjechać z pola ostrzału i ewentualnie przesiąść się do samochodu „ewakuacyjnego” (jeżeli pojazd VIP-a jest w stanie technicznym uniemożliwiającym dalszą jazdę). Pamiętać należy, że zamachowcy używają także karabinów do niszczenia sprzętu (np.: Stever IWS 2000, Gepard M3 czy Barret M 82A1) jak i granatników przeciwpancernych.
3 NADWOZIE
Co należy rozumieć przez odpowiednio obszerne nadwozie? Jest to nadwozie (w przypadku pojazdu VIP-a) umożliwiające wykonanie w miarę swobodnie, czynności takich jak: szybkie (zwłaszcza ewakuacyjne) „wsiadanie” i wysiadanie VIP-a i jego eskorty, „wrzucenie” VIP-a na podłogę pomiędzy siedzenia przednie i tylne oraz przykrycie go własnym ciałem przez pracownika ochrony lub przykrycie go matą kevlarową, udzielenie poszkodowanemu pierwszej pomocy przedmedycznej, itp.
W przypadku samochodu ochrony nadwozie musi umożliwiać szybkie (zwłaszcza alarmowe) wysiadanie z i wsiadanie do pojazdu, swobodne operowanie bronią (w tym maszynową), udzielenie poszkodowanemu pierwszej pomocy przedmedycznej itp.
W kwestii dodatkowych systemów (układów) z zakresu bezpieczeństwa ruchu pojazdu (typu: ABS, DBC, DTC, ASR) należy pamiętać, że stosowanie przednich poduszek bezpieczeństwa nie jest wskazane. W przypadku taranowania pojazdów blokujących drogę, dochodzi do otwarcia poduszek skutecznie utrudniających, czy wręcz uniemożliwiających, odpowiednią reakcję na zagrożenie.
Odpowiednie ogumienie powinno być dobierane w zależności od pory roku lub miejsca i warunków, w jakim ma być użytkowany pojazd. Należy pamiętać, że nie istnieją takie opony, które zachowują się idealnie w każdych warunkach. Warto tu wspomnieć o Spikes-Spider. Są to „łańcuchy” (a raczej urządzenia wyśmienicie zastępujące łańcuchy) śniegowe. Urządzenie wykonane jest z tworzywa sztucznego niezwykle odpornego na ścieranie.
Po zamontowaniu na felgę adaptora, który nie przeszkadza w normalnej jeździe, montaż samego „łańcucha” zajmuje kilkanaście sekund. Wróćmy jeszcze na moment do ogumienia. Należy pamiętać, że zakładamy ogumienie o współczynniku prędkości wyższym, niż możliwości naszego pojazdu. Na obręcz koła, która powinna być stalowa, montujemy wewnątrz opony stalową wkładkę masywową umożliwiającą jazdę z przestrzelonym ogumieniem, z prędkością co najmniej 50 km/godz. Zamiast stalowej wkładki możemy też zamontować opony typu Run Flat umożliwiające jazdę po spadku ciśnienia w ogumieniu z prędkością ok. 80 km/h, na dystansie do 200 km.
Ciąg dalszy nastąpi
Zmieniony przez - IKSROJAP w dniu 2012-03-13 11:16:53
Przystoi aby Ojczyzna droższa nam była niz my sami sobie.